I gamledager, dvs. tiden før mobiltelefonen ble allemannseie, var det ingen mulighet til å se hvem som ringte. Det ringte, man løp forventningsfull til telefonen, løftet røret, presenterte seg – og vips var man i hyggelig prat med en eller annen mens man tvinnet telefonledning og koste seg. "Åh, så fint at DU ringte! Hvordan haaaar du det?". En sjelden gang var man ikke i telefonhumør, eller det passet dårlig, og man lot det bare ringe – hvorpå man gikk nysgjerrig rundt og lurte på hvem det var som hadde ringt. "Tenk om det var noe viktig?". Om man ventet på en viktig samtale, f.eks. fra flørten sist helg, kunne du banne på at det var han som ringte da du ikke rakk inn i leiligheten før sekundet etter at ringingen opphørte.
Folket ønsket å være tilgjengelige, og mobiltelefonen ga oss denne deilige muligheten. Alle kunne ringe hvem som helst, når som helst. De største skeptikerne kjøpte mobiltelefoner lenge etter alle andre, bare for å ha den avslått det meste av tiden… De hadde tapt noe ved å kjøpe mobiltelefon, men vant tilbake æren ved å ikke ha den på. Man kunne jo lure på hvorfor de ville ha en mobiltelefon i det hele tatt… Men de fleste var enige om at denne fantastiske oppfinnelsen gjorde hverdagen mye bedre, og det var deilig å være tilgjengelig på en helt annen måte enn før – selv med mobilen avslått.
De første åra var det mange uskrevne regler for mobilbruk. Man snakket selvsagt aldri i mobilen på buss eller restaurant, og var man noen mennesker i et rom, var det meget uhøflig å ringe mens de andre hørte på. Statusjegere derimot, mente de fikk høyere status av å snakke når som helst, hvor som helst – og høyt. For noen var det ekstremt viktig å gi inntrykk av å være en person folk måtte få tak i til enhver tid. Enkelte av dem snakket ikke med noen i det hele tatt, men ringte Frøken Ur eller andre informasjonstjenester for å gi illusjonen av en telefonsamtale. Så bablet de høyt og mye… helt til mobilen ringte midt i "samtalen"….
I dag er mobilen såpass integrert at vi ringer overalt, når som helst – med få unntak. Folk bryr seg ikke lenger – med få unntak. Det finnes fortsatt noen uskrevne regler, men alle har veldig forskjellig oppfatning av hvilke regler som gjelder. Det blir en individuell vurdering – og derfor et salig kaos i forhold til hva som passer seg eller ikke. I dag kan en t-banetur fra øst til vest være en reise i mange forskjellige menneskers privatliv. Det føles som om de som snakker i mobilen glemmer at det er mange mennesker rundt dem. Vi lever i en mobilboble, og trives i den, til tross for dens gjennomsiktighet.
Hvordan står det så til med følelsen av tilgjengelighet i dag. Er vi glad for den, eller er det en forbannelse? Når mobilen har ringt, og vi ikke har hørt den, er det umulig å ikke vite hvem som har ringt. Det ligger en forpliktelse i et ubesvart anrop om å ringe tilbake. Hva skjer om man ikke gjør det? Hva om mobilen ringer, og man rett og slett ikke har lyst til å ta den? Det er ikke alltid man er i pratehumør – eller ønsker kontakt med den som ringer. Kanskje er man på farta, og har ikke tid. Kanskje glemmer man å ringe tilbake. Hvilke signaler sender man til den som ringte?
Blir vi feigere med mobiltelefon? SMS gir mulighet til kjappe retretter uten større forklaring. Det kan være enklere å svi av en kort og kryptisk setning, enn å forklare ordentlig og ta støyten muntlig. Man hører om venner som blir dumpet via SMS, avtaler som brytes, spørsmål som ikke blir besvart. Det er ingen god trend. Man kan være selektiv i hvilke telefoner man velger å ta. Noen tar alle inkomne samtaler, uansett, og sitter i ufrivillig prat med selgere i titalls minutter før de får mannet seg opp til å legge på. Andre velger å ikke svare anrop fra bestemte personer. Hvor mange ganger ringer de før de gir opp, og forstår at deres samtaler ikke er ønsket? Det ligger en feighet i å ikke tørre konfrontere mennesker med noe som er ubehagelig. Med mobilen har man muligheten til å feige ut, om man vil. Betyr det at vi gjør det mer enn vi trodde vi skulle, eller gjelder det kun noen få?
Samtidig mener jeg det må være lov til å ikke være tilgjengelig hele tiden – selv om mobilen er på. Man skal ikke trenge å forklare hvorfor man ikke kunne snakke akkurat da, uansett grunn. Samtidig bør vi være modigere og ta noen samtaler vi egentlig ikke orker tanken på. Vi ønsket tilgjengelighet, men var ikke helt klar over prisen for den. Moralen er at vi bør kjempe for å få tilbake god gammeldags telefonkultur, men med vårt gode verktøy mobiltelefonen i hånden, og de positive mulighetene det medfører.
Etter forespørsel ble dette innlegget publisert som på www.nyhetsblikket.no den 09.08.2008.


24 kommentarer In " :? Gjør mobilen oss feigere? "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
september 4th 2008 at 8:17 pm
Jeg syns denne mobilbruken har tatt litt av, kan man vel si. Jeg finner det så utenkelig uhøflig at folk sitter med nesa i tekstmeldinger, eller svarer telefonen mens jeg sitter i ansikt til ansikt-samtale med dem. Jeg syns det er hakket frekkere om de må legge på når vi prater i telefonen for å svare samtale venter, eller ta den andre telefonen. Mobilen har en avvis-knapp, bruk den. Folk dør ikke om de må vente litt på svar på en tekstmelding heller.
Når min bror er hjemme sitter han konstant og trykker på telefonen, ringer og prater. Det irriterer meg grenseløst. Jeg får lyst til å knuse telefonen, og jeg hadde gjort det hadde det ikke vært for at jeg vet ikke hjelper, da han eier en telebutikk, hehe. Men uansett. Han kan la den telefonen ligge minst under middag værtfall.
Man trenger ikke å være konstant tilgjengelig. Når jeg er på jobb legger jeg min telefon i skapet mitt og jeg henter den klokken 16 når jeg går av jobb. Har pappa blitt overkjørt eller mamma fått ett illebefinnende så vet de hvor de finner meg – jeg har jobbtelefon. Jeg er på jobb for faen, om jeg skal bruke la oss si ti minutter pr dag på å tekste sms i arbeidstiden er det 50 minutter i uken og nesten 39 timer i året.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 4th 2008 at 8:17 pm
Jeg syns denne mobilbruken har tatt litt av, kan man vel si. Jeg finner det så utenkelig uhøflig at folk sitter med nesa i tekstmeldinger, eller svarer telefonen mens jeg sitter i ansikt til ansikt-samtale med dem. Jeg syns det er hakket frekkere om de må legge på når vi prater i telefonen for å svare samtale venter, eller ta den andre telefonen. Mobilen har en avvis-knapp, bruk den. Folk dør ikke om de må vente litt på svar på en tekstmelding heller.
Når min bror er hjemme sitter han konstant og trykker på telefonen, ringer og prater. Det irriterer meg grenseløst. Jeg får lyst til å knuse telefonen, og jeg hadde gjort det hadde det ikke vært for at jeg vet ikke hjelper, da han eier en telebutikk, hehe. Men uansett. Han kan la den telefonen ligge minst under middag værtfall.
Man trenger ikke å være konstant tilgjengelig. Når jeg er på jobb legger jeg min telefon i skapet mitt og jeg henter den klokken 16 når jeg går av jobb. Har pappa blitt overkjørt eller mamma fått ett illebefinnende så vet de hvor de finner meg – jeg har jobbtelefon. Jeg er på jobb for faen, om jeg skal bruke la oss si ti minutter pr dag på å tekste sms i arbeidstiden er det 50 minutter i uken og nesten 39 timer i året.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 4th 2008 at 8:49 pm
Det var mange gode spørsmål, og ikke minst svar… Merker at jeg bevisst prøver å legge igjen telefonen hjemme når jeg er på butikken, for å ikke være så tilgjengelig hele tiden. Og samtidig sjekker jeg telefonen, svarer på meldinger og ringer opp igjen med en gang jeg går inn døra… Det er mye positivt med mobil, men også en del negativt…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 5th 2008 at 3:02 pm
jeg er eing i at mobilbruken har tatt helt av.. jeg er av typen som bruker mobilen svært mye, men jeg har da manerer og sosial intelligens..
har opplevd noen som blir litt småsinna når jeg ikke tar telefonen, sånn som arbeidsgivere, men det får de bare bli.. er jeg ikke tilgjengelig, så er jeg ikke det.. det hender at jeg glemmer telefonen hjemme, i sekken eller ikke har lyst til å snakke.. nummeret ditt vises i anropboksen når jeg kommer tilbake til telefonen og da ringer jeg opp igjen.. det skjer ikke fortere om du ringer flere ganger, til tross for at noen tror nettopp det..
du kan dette med å ta opp ting som jeg brenner for.. 
jeg har ikke ringelyd eller smslyd, men vibrering.. på den måten blir jeg obs på at noen vil ha tak i meg mens resten av verden slipper!! og så slipper jeg å stupe ned i veska uansett hva jeg gjør bare for at den ringer.. hører jeg den, så hører jeg den og da svarer jeg hvis det passer seg og hører jeg den ikke, ja, da hører jeg den ikke..
om vi blir feigere? ja, jeg tror det.. dumping via sms – uhørt.. det skal bare ikke skje.. folk bryter avtaler lett som bare det via sms.. synes ikke det er greit.. ring i det minste..
men det som også skjer er at vi ikke lengre kan avtale på forhånd.. hva er det for noe? skal man kaffelere sammen med noen venner kan ikke tid eller sted avtales før tidligst dagen før.. skal man møte noen på kjøpesenteret ringer man når man er der, da gjerne en time forsinket.. husker da jeg ikke hadde mobil, eller da jeg først fikk en, da avtalte vi gjerne uker i forveien.. lørdag om en uke på city nord, inngang a klokka 2.. der sto vi lørdag en uke senere klokka kvart på to og venta.. det var tider det.. nå er det heller at man får en sms kvart på to om at man ikke gidder likevel.. pøh..
veldig fint innlegg..
smil til du heidi..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 5th 2008 at 3:14 pm
Jeg er ikke online fra nå av og frem til søndag kveld. Jeg rekker derfor ikke svare på kommentarer før tidligst søndag. Men lover å lese og kommentere kommentarene deres når jeg er online igjen.
Heidi
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 5th 2008 at 3:25 pm
Tommel herfra. Jeg var vel en av de som fikk mobil ganske sent, men når jeg først fikk den så skrudde jeg den ikke av da
Synes ikke man bør være tilgjengelig hele tiden. Tar den ikke med på treningen, skrur av når jeg er på kino. Og glemmer den veldig ofte hjemme når jeg drar på jobb……. til manges irritasjon.
Jeg styrer min telefon, og ikke den meg
Ønsker deg en god helg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 5th 2008 at 3:33 pm
…. 0.O
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 5th 2008 at 5:02 pm
Jeg må si at jeg følte meg litt truffet av denne Heidi, nettopp fordi jeg bestilte “hvem ringer”, nå for litt siden.
Ja, vet det høres rart ut, for alle har vel det :O))
Men jeg vil faktisk ha muligheten til å velge å la være å ta tlf.
Det kan være forskjellige årsaker til det, men jeg er glad for denne muligheten.
Selv er jeg veldig bevisst på når jeg bruker tlf, og når jeg skrur den helt av.
Selv synes jeg folk har blitt alt for styrt av mobilen, og alle dens funksjoner.
Man må finne en balansegang, som med alt annet :O))
Ha en strålende helg, klem fra meg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 5th 2008 at 9:38 pm
Jeg synes det har tatt helt av, hvor du går ser du folk som går rundt å prater i mobil, sitter du på buss er det som å komme inn i en hønsegård, til og med busssjaføren sitter med mobilen i handa og skravler i vei. Alle skal visst være tilgjengelige tilogmed på vc. noen bruker Mobilen som handleliste og notatblokk, Det hender jeg slår den av og bruker vanlig telefon om det er noe. Man må ikke ha kontakt med andre, 24 timer i døgnet.:O
Ha en fin Helg. Heidi.
Klem til deg.:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 8th 2008 at 6:59 pm
Jeg er helt enig. Sitter man ansikt til ansikt, og den andre har fokus på mobilprat eller SMS, føler man seg tilsidesatt, og det er ingen god følelse. Man blir bare sittende der og kjede seg mens den andre holder på med sitt – som om man bare var luft for dem. Men det kommer litt an på situasjonen. Det hender jeg synes det er OK at de tar den praten – forutsatt at jeg vet det er noe som er viktig for dem av en eller annen grunn.
Det som plager meg mer er alt jeg får høre, men aldeles ikke ønsker å høre, på byens kollektivtransport, restauranter, kinoer osv. Det kan føles utrolig ubehagelig å overhøre samtaler der f.eks. ektepar krangler så busta fyker, eller noen forteller noe meget privat eller intimt. Det kjennes litt som om de stjeler rom rundt oss andre som sitter der og bare er på vei fra a til b, eller forsøker nyte et måltid i fred og ro.
SMS på jobb har blitt et nytt smutthull for private samtaler. Tidligere, da man ringte eller ble ringt opp privat på jobb, kunne alle rundt høre at man satt i privat samtale. De som gjorde mye av dette ble selvsagt lett uglesett. I dag kan slike private ting kamufleres med stillhet – i form av SMS, mail o.l. Men det rettferdiggjør ikke handlingen. Vi får håpe folk flest er ansvarsfulle nok til at de gjør jobben sin og ikke bruker alt for mye tid på private samtaler, SMS og mail.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 8th 2008 at 7:01 pm
Det kan være et deilig pusterom å legge mobilen igjen hjemme. Om noen skulle ringe, ser man likevel hvem som har ringt når man kommer hjem. Man går derfor ikke glipp av noe som evt. måtte være viktig.
Jeg ville ikke unnvært det positive med mobil, men jeg forsøker skjerpe meg i forhold til det negative. Det hender jeg bruker mobilen dumt også, men med litt bevisstgjøring er det mulig å bedre mobiletiketten.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 8th 2008 at 7:04 pm
Telefon gjør meg feig uansett, jeg foretrekker å maile, jeg. Da kan jeg tenke over det jeg vil si etter at jeg har sagt det… og rette det opp igjen. Og er jeg nervøs når jeg skriver, så er det ingen som hører det, hah haaaa!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 8th 2008 at 7:08 pm
Det første du skriver minner meg om en artig opplevelse jeg hadde for noen dager siden. Jeg var på en buss sammen med mange andre mennesker på vei til helgeseminar, og mens vi sitter og prater på bussen, begynner mobilen min å ringe. Mobilen ligger i veska, og uler heldigvis ikke alt for høyt, men nok til at jeg og noen rundt meg hører at det er liv nedi veska. Jeg velger å ikke ta den, fordi vi sitter midt i en spennende diskusjon. Mens jeg fortsetter debatten, begynner plutselig de andre å mase. “Mobilen din ringer!” “Ja”, sier jeg. “Du må ta den!” sier flere og flere. “Det riiiinger!” Det var helt uforståelig for dem at jeg ikke ville ta den. Jeg ble småfurten fordi maset ødela hele debatten vi var i gang med. Det positive var at jeg fikk idéen til å skrive dette blogginnlegget.
Kjempeviktige ting du nevner i siste halvdel av kommentaren din, og jeg er veldig enig med deg.
Hyggelig at du liker innleggene mine, og at jeg finner temaer som berører folk på en eller annen måte. Det setter jeg stor pris på.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 8th 2008 at 7:16 pm
Takk for tommel (også til dere andre som har gitt meg tomler)!
Høres ut som du har en bra mobiletikette. Viktig at man ikke lar mobilen ta overhånd.
Å “glemme” mobilen når man drar på jobb kan være nøkkelen til en god dag. Klassikeren er kunden som ringer meg på jobbtelefonen og hører det er opptatt, for deretter å ringe som besatt på mobilen samtidig som jeg prater i den andre telefonen. Deretter popper det inn SMS med HSBF-meldinger. For sånt blir man liksom ikke stressa av… Yeah right!
Mobilen min er min private, likevel er det veldig mange kunder som ringer meg på den – også på kveldene etter arbeidstid. Det er jeg ikke så glad i. De får ringe på jobbtelefonen, og om den gir opptattsignal betyr det at jeg snakker med noen andre, og da får de bare ringe igjen senere, eller legge igjen en beskjed. Men om de ringer på kveldstid yter jeg likevel max service, men det er ikke like lett fordi jeg ikke har papirer, datasystemet og annet jeg trenger i forhold til ting de lurer på. Dessuten trenger jeg fritiden min jeg som alle andre.
Håper helgen var god! Min var suveren!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 8th 2008 at 7:17 pm
Mulig jeg er teit nå… men hva betyr de tegnene? SMS-språk?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 8th 2008 at 7:20 pm
“Hvem ringer” – er det et opplegg hvor du får opp nummeret på den som har ringt på fasttelefon? For på de fleste mobiler i dag ser man jo nummeret til den som har ringt.
Forstår deg godt jeg! Man skal få lov til å ha sitt private rom når man trenger det – uten å måtte ha en grunn, eller måtte forklare.
Balanse er vidunderlig!
Har hatt en super helg på seminar. En skikkelig vitamininnsprøytning. Og fordi jeg var en av de som arrangerte, var jeg ekstra lettet over at det ble stor suksess og over all forventning bra. Håper din helg var like bra. Go’klem
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 8th 2008 at 7:22 pm
En ting som irriterer meg er taxi-sjåfører. Noen av dem prater i mobilen når jeg kommer inn i bilen, og det er så vidt jeg får sagt hvor jeg skal. Deretter babler de i vei hele turen, og det er ikke mulig å kommunisere om nødvendig. Utrolig irriterende. Direkte ufint, mener jeg.
Håper helgen din var fin. Min var super. Ønsker deg alt godt i uka. Klem til superberta!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 8th 2008 at 7:29 pm
I mange tilfeller er skriftlig en god måte å uttrykke seg på, mail like bra som noe annet. I noen tilfeller kan det være fint å kunne tenke igjennom hva man vil meddele på forhånd. Man kan unngå misforståelser på den måten. Men jeg synes ikke mail eller SMS fungerer til alt. Noen ting bør tas muntlig – selv om det er fare for at man roter med ordene eller sier noe dumt.
Selv bruker jeg mail i en del sammenhenger der jeg ønsker å ha “samtalen” skriftlig – som dokumentasjon på noe. Da slipper man ord mot ord situasjoner i ettertid, dersom det skulle oppstå misforståelser eller konflikt. Jeg kunne like gjerne ringt om noen av disse tingene, men ved å maile har jeg svart på hvitt hva man har blitt enige om. Dette gjelder spesielt i jobbsituasjon.
Uansett – alle har sin måte å gjøre ting på. Man får gjøre det som føles komfortabelt – så lenge man husker å vise respekt for mennesker i prosessen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 8th 2008 at 7:34 pm
Jaaa, men så er jeg “skribent” og ikke… øøøh, “snakkbent…” næææææi? Hahaaaa! Fingra går jo like fort som kjeften kan gjøre, så… Hver sin lyst. Tror ikke jeg har blitt feigere sånn nummermessig når jeg ringer, i alle fall. Men så har jeg så lite å skjule… At jeg driter i å ta mobilen når svigermor ringer, er en annen sak…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 8th 2008 at 7:38 pm
Du er morsom!
Takk for fornøyelige innlegg!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 9th 2008 at 10:05 pm
Jeg tror folk kunne tatt imot flere telefoner – uten å grue seg. For når man besvarer samtaler, slipper man å tenke på fælt det er å ta telefonen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 11th 2008 at 7:24 pm
Godt poeng!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 13th 2008 at 3:26 pm
Ingen bør bli feig hvis en telefonselger ringer. Da er det nok bare å takke høflig nei så fort han eller hun har innledet samtaleemnet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 13th 2008 at 6:53 pm
Det er dessverre ikke alle som er like flinke til å se nei og legge på. Selgere har sine taktikker, og det er ikke uten grunn. De vet at det fungerer. Jeg var selv et lett offer. Ikke i forhold til at jeg kjøpte av dem, men at jeg ikke klarte avslutte og legge på. Men nå har jeg blitt beinhard og sier høflig at det ikke passer, sier ha det bra og legger på. Det krevde lang øvelse å komme dit. Mitt problem er at jeg skal være rolig, høflig og hyggelig i alle situasjoner – spesielt når noen bare gjør jobben sin. Man blir en tidsinnstilt bombe av sånt. Nå har jeg endelig funnet den gyldne middelvei.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende