Lille Madeleines forsvinningssak har tatt media med storm. Det går ikke en dag uten at det skrives om hennes sak. Det spekuleres og går rykter på høyt nivå – i mangel av noe sant, avklart og mer konkret å skrive om. En avis skrev "Madeleine er død" med krigstyper på forsiden. Jeg tenkte "godt de fant henne, selv om det er trist at de ikke fant henne i live, men nå får i alle fall foreldrene ro" – men så viste det seg å være en fransk avis som hadde påstått at hun var død, uten å vite noe sikkert om det, de bare antok det. Dermed slås det opp som en sannhet, og kun en intetsigende artikkel inne i avisen avslører at dette kun er vill gjetning av den franske avisen. Jeg synes det er drøyt å holde på slik.
Midt oppi det hele er det fort gjort å glemme at det er veldig mange flere barn som er savnet. De får ikke en brøkdel av samme oppmerksomheten. Madeleines foreldre er ressurssterke, og har hatt mulighet til å profilere stort. Men hva med de som ikke er så godt stilt i samfunnet, som også har mistet barnet sitt? Sorgen er like sterkt for dem, men mulighetene til å profilere er så veldig mye mindre. I beste fall havner bildet av barnet deres på en melkekartong, eller i form av en savnet-flyer på en telefonstolpe på stedet de bor. De savnede barna blir fort glemt av samfunnet rundt. I byer og land lenger unna, vet man ikke en gang at barnet er savnet.
I honnør til alle savnede barn i verden skylder vi dem å SE dem, VITE om dem. Kikk på nettsider over savnede barn (du finner sider raskt ved å søke på "missing children"). Se på bildene, les historien. Ha et årvåkent blikk rundt deg, og meld fra om du skulle være en av de som ser et savnet barn. Sannsynligheten er liten, men den er der. For disse barna er denne sannsynligheten alt de har av håp.
Jeg gikk inn på http://www.amw.com/missing_children/ i dag, og der ligger en historie om 6 år gamle Colin som ble funnet, takket være noen bibliotekarer og en nettside for savnede barn. Jeg kjenner jeg blir glad i hele meg. På denne nettsiden finner man mange triste historier, men også en del glade i form av dem som ble funnet.
ALLE savnede barn fortjener en sjanse!
Dette innlegget ble senere denne dagen publisert på www.nyhetsblikket.no
Innlegget kom også på forsiden av VG (Lesernes VG)


86 kommentarer In " :! Missing Children "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
september 28th 2007 at 7:41 am
Jeg reagerte også på denne overskriften om at “Madeleine er død”, det ble skrevet i en overskrift, som en sannhet.
Da jeg leste videre, var det kun spekulasjoner.
Denne saken er av høyst uvanlig karakter, med tanke på besøk hos paven, for så å mistenke foreldrene for drap.
Denne familien har fått den beste mediadekning, andre kunne nok bare drømme om å få så mye oppmerksomhet.
Men hva har skjedd, det spørsmålet er jeg redd vi aldri finner ut av.
Legger ved dagens kloke ord; Kjærligheten gjør med barn det som solen gjør med blomstene. Det virker overfor voksne også.
Ha en god helg :O)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 28th 2007 at 10:27 am
Ja, tenk på det, i tillegg til belastningen å ha mistet datteren sin, så blir de også mistenkte i saken! Om de er uskyldige er jo det helt hjerterått! Jeg håper virkelig de finner ut av hva som har skjedd en eller annen gang.
Fint dagens ord å ta med seg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 28th 2007 at 12:39 pm
Det at Media kaster seg over dette, betviler jeg har med ressursene til foreldrene å gjøre. Dette er en sak som er rene festmåltidet for media.
Hva gjør man når man oppdager at barnet er forsvunnet? Det første man gjør, er å ringe politiet. Hva var det første moren til Madeleine gjorde? Hun ringte til Sky News! Da er det klart og klappet for et mediakjør uten sidestykke, og det må jo ha vært det som var hensikten? Sky News hadde kastet seg over dette enten foreldrene hadde lite eller mye penger.
Denne saken kommer trolig aldri til å bli oppklart er jeg redd for…
Du sier at det er dumt at ikke andre barn får samme oppmerksomheten som Madeleine. Ja, jeg er enig med deg at det er dumt. Tenker vi litt lenger, må vi jo spørre hvilken avis som skulle ta seg av alle forsvinningsakene i verden? Skal de gi ut en avis på 35796 sider hver uke?
Eller skal de kutte ut og skrive om disse sakene i det hele tatt? Hva stemmer du for ?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 28th 2007 at 1:13 pm
Jeg er helt enig. Du er flink til å skrive og du veit godt hva du snakker om.
Ikke noe mer å si om den saken. =)
…MieMarlene…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 28th 2007 at 1:48 pm
stakkar lille unge jeg synes det er veldig syn på madeleina men san kjer noen ganger håper dere finner ho koz
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 28th 2007 at 2:37 pm
Jeg synes at det er helt sykt at man skal begynne å dømme foreldrene for hva som har skjedd m datteren deres,og man bør iallefall ikke si at hun er død når ingen finner ut noe som helst om henne….d bare sårer leserne og selv sagt foreldrene til Madeline.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 28th 2007 at 3:06 pm
Dette er tabloidjournalistikk.
Det er forskjell på
- Madeleine Er Død
og
Madeleine Er Død
Den øverste er et utsagn, den nederste en sannhet.
VG & Dagbladet er ekstreme på disse. Bare les en annen avis.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 28th 2007 at 3:27 pm
Så bra at det er flere enn meg som tenker på alle de andre barna også!
Selfølgelig håper jeg Madeleine har det bra, å at hun blir funnet i god behold, men jeg synes veldig synd på foreldrene til de andre savnede barna. Det må være fælt å se hvor mye oppmerksomhet akkurat dette barnet får, og dermed også fremstår som “viktigere” enn deres eget…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 28th 2007 at 3:29 pm
Enig med deg, Heidi. Det er helt uakseptablet å skrive “Madeleine er død”, slik du forteller om, når de ikke har grunnlag for påstanden. Det vitner om mangel på respekt, både for Madeleine og for leserne. Avisene lurer leserne ved å “friste” dem med en dramatisk overskrift som ikke er sann.
Jeg synes denne saken har fått altfor, altfor mye oppmerksomhet. Som du skriver er det mange andre barn som også er savnet. Det ville vært bedre om noe av oppmerksomheten Madeleine-saken har fått ble fordelt mellom andre, lignende saker. Dessuten: Mer enn 11 millioner barn under fem år dør hvert år. De fleste dør av sykdommer eller årsaker som kan forebygges eller med enkle midler behandles. _Det_ gjør meg forbannet. Hvor mye fokus er det på dette?
Men for all del, jeg håper Madeleine blir funnet i god behold. Midt oppi alt dette er det jo ei lita jente som har det fryktelig vondt eller i verste falle er død.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 28th 2007 at 3:30 pm
Enig med deg, jeg synes helt fra starten at denne saken har fått altfor mye oppmerksomhet. Det er selvsagt kjempetrist at denne lille jenta er borte, men det fins andre også som har mistet sine barn. Det er flott å sette fokus på ting, men det går an å hjelpe andre i samme slengen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 28th 2007 at 4:04 pm
Jeg anbefaler alle å gå inn på http://www.forgetmaddie.com og avgi sin stemme.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 28th 2007 at 4:23 pm
Heidi, det er ikke ofte barn forsvinner på den måten. Ihvertfall ikke i vest Europa.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 28th 2007 at 4:30 pm
Andre saker ville også vært festmåltid, dersom media hadde fått vite mer om dem – men det skjer ikke med så mange forsvinningssaker, i alle fall ikke de som skjer langt utenfor våre grenser. Det er klart det blir blest om foreldrene selv kontakter Sky News (dette hadde jeg forøvrig ikke fått med meg i Madeleines sak). Gir man pressen/media en lillefinger, tar de hele hånda.
Det er klart pressen ikke kunne dekket alle savnet-saker som finnes. Men noen saker hadde likevel fortjent noe mer oppmerksomhet. Det var det som var poenget mitt – vi glemmer lett de andre barna, når det er så stor fokus på én.
Jeg vil at pressen skriver mest mulig om savnet-saker. Men de må holde seg til fakta og ikke ta av fullstendig med spekulasjoner og rykter, slik de har gjort i Madeleines sak.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 28th 2007 at 4:31 pm
Tusen takk for pene ord!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 28th 2007 at 4:34 pm
Ja, når man ikke vet hva som har skjedd, er det lett å fundere over hva hun har opplevd – eller opplever. Er hun i live – i så fall – hvordan har hun det nå? Er hun redd? Om hun er død – hvordan skjedde det og hadde hun det vondt? Det er synd på alle involverte, og jeg har spesielt vondt av de pårørende. Å miste et barn må være helt grusomt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 28th 2007 at 4:35 pm
Jeg mener at man aldri skal dømme noen før man vet med sikkerhet.
Spekulasjoner og rykter kan være veldig ødeleggende. Dersom foreldrene hennes ikke har gjort det, har de likevel alt dette hengende over seg resten av livet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 28th 2007 at 4:36 pm
Poeng. Jeg husker ikke i skrivende stund om de brukte streken foran eller ikke. Uansett har avisene benyttet noe som kan oppfattes som en sannhet, og det blir for dumt. Alt for å selge! Og vi kjøper… (sånn sett er vi like ansvarlige vi som kjøper avisa).
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 28th 2007 at 4:37 pm
Helt enig!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 28th 2007 at 4:40 pm
Takk for fin og konstruktiv kommentar.
Helt enig i det du skriver om unge som dør og mangel på fokus. Har ikke tenkt mye på det selv, så jeg fikk en liten vekker der.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 28th 2007 at 4:41 pm
Det må være helt fryktelig å miste barnet sitt, uansett hvordan. De som sørger, eller leter etter svar, trenger all støtte de kan få.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 28th 2007 at 4:42 pm
Vi skal vel ikke glemme henne helt, vel…?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 28th 2007 at 4:43 pm
Et savnet barn i andre deler av verden er like savnet som en i Europa. Antallet har ikke noe å si for det å bry seg. Men vi er heldige som bor i en del av verden hvor dette ikke skjer like ofte som i mange andre deler av verden.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 28th 2007 at 4:48 pm
Jeg er så enig med deg. Jeg følger ikke akkurat med på Madeleine-saken, helt enkelt fordi jeg ikke vil. Ikke fordi jeg ikke bryr meg, men fordi jeg egentlig kjenner at jeg blir provosert over at én sak får så stor oppmerksomhet av meida, når det finnes fler. Det må føles vondt og bittert ut for dem som har mistet et barn, og ikke har råd til å få offentliggjort det på samme måte, og samtidig få trykt opp i ansiktet at hele verden gråter for akkurat Madeleine. Hvor er logikken? Og hjelper det noen å lese om henne daglig?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 28th 2007 at 4:56 pm
Synes du har fine tanker om dette.
En annen ting jeg har tenkt på: Det er mange som har mistet barna sine i ulykker eller ved sykdom. De sørger også, og mange er trøstesløse. De føler nok mye på de tingene du skriver om. Det må være helt forferdelig å daglig lese om en bestemt unge, når alt de ønsker i hele verden er mer tid med sitt eget barn. Rent psykisk må det være vondt å se all opphausingen rundt ett bestemt barn. Bare en tanke…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 28th 2007 at 5:08 pm
Det ironiske med Madeleine-saken er at om man hadde tatt livet av vesle Madeleine før hun ble født, hadde ingen sagt et pip. Da hadde det vært helt greit å aldri gi henne sjansen til å oppleve hvordan det er å leve.
Men når hun blir borte etter å faktisk ha fått glede av å leve noen år, reagerer hele verden.
Hvorfor?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 28th 2007 at 6:04 pm
Her er en fin link til oversikt over savnede barn:
http://www.icmec.org/...
Med det samme: Beklager at det tok lang tid å få godkjent og kommentert det dere har skrevet. Jeg var på jobb, og hadde ikke anledning til å gå inn på bloggen før jeg kom hjem.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 28th 2007 at 6:11 pm
Det er et helt annet tema, men jo, det er et poeng det første du skriver.
Men du kan vel ikke for alvor mene at det er greit at små barn dør – at siden de har levd noen få år, så er det liksom ingen sak, ingenting å bry seg om? Mennesker flest ønsker å leve ett langt liv, og når noen rives vekk tidlig, er det uendelig trist, ikke minst for de pårørende. Selv synes jeg det er ekstra trist når de små dør, for de går glipp av så uendelig mye, og deres død forårsaker så mye smerte for de rundt seg.
Det er selvsagt bedre å få leve litt enn ingenting, jo lenger, jo bedre, men et ufødt barn har ingen erindringer av hva det vil si å leve og jeg vil tro at de ikke oppfatter at de dør. Et barn (som er født) som blir myrdet opplever frykt og smerte. Det er for meg uendelig mye mer trist og jævlig å tenke på.
Men takk for en annerledes vinkling, selv om jeg ikke er helt enig med deg – og dette kunne vært en diskusjon i seg selv.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 28th 2007 at 6:32 pm
Dette her er så ***** sjokkerende da jeg plutselig så på vg og fikk se at det var liksom moren som hadde drept henne.. hvorfor gjorde hun det egentlig? håper moren blir straffa godt ass.. har sett så mange bilder og reklamer.. og at hu er såå driiit søt.. hvordan torde hu å drepe sin egen datter! det er ikke menneskelig ass..!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 28th 2007 at 6:38 pm
1. Ingen vet om Madeleine er død eller levende
2. Ingen vet hvem som tok henne, har henne, eller evt. drepte henne.
3. Kommentaren din beviser en av de tingene jeg har prøvd å få frem i innlegg og kommentarer – at avisene forleder oss til å tro at sånn og sånn har skjedd, uten at de vet noe som helst sikkert om det. Mange tror automatisk på alt de ser av overskrifter i avisene (for hadde dere lest noe mer enn overskrifter og ingresser, hadde dere visst at ingenting er avklart i denne saken).
Døm ingen før fakta og bevis ligger på bordet!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 28th 2007 at 6:42 pm
En liten korreksjon til mitt svar til #15 Chichie:
Ingen vet om/hvem… osv. – dvs. ingen andre vet enn den/de som har tatt henne.
Måtte bare skrive det før noen begynte tilfeldigvis skulle begynne å plukke på detaljene her…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 28th 2007 at 6:53 pm
Denne saken har gått alt for langt, jeg begynner å bli mektig lei av oppstyret rundt denne saken. Hvorfor er det så mye fokus rundt ei jente, når flere hundre barn dør av sult på Antarktis ? En sak som ikke dekkes i hele tatt. Dette er rett å slett bisart.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 28th 2007 at 7:39 pm
Jenta som ingen sørget over
Madeleine blir kidnappet, ingen spor er funnet og saken virker endeløs. Saken får stor oppmerksomhet i media, og hele verden ber for henne og håper at hun kommer tilbake i god behold.
MEN:
Tenk deg ei lita jente på 9 år som blir voldtatt av 10 opprørssoldater etter hverandre, uten stans i flere timer. Deretter blir hun bundet, slått og sparket. De forlater henne i den tro at hun er død, men det er hun ikke. Hun blir funnet av naboer et par timer senere, og sendt på sykehus. Vagina og skjede er helt ødelagt. Skjeden er så ødelagt at avføringen kommer inn i skjeden. Hun har store smerter, hun har et stort savn etter moren og søsteren som ble behandlet på samme måte, men som desverre døde av skadene de ble påført. Hun har også et stort savn etter faren, som ble skutt da han prøvde å beskytte moren hennes. Lillebroren ble også drept. Vet du hvordan?
De løftet ham opp etter føttene og slo hodet hans i murveggen, helt til han døde. Dette tenker hun på, og gråter.
Sykehuset har ikke penger til en behandling av henne, fordi verdenssamfunnet ikke bryr seg. På sykehuset er det så mye å gjøre at hun har hatt den samme bleien i to dager. Hun blir svakere og svakere, for maten hun får er det for lite næring i, og medisinene er for gamle til at de demper smertene henne.
Til slutt dør hun der, i den sykehuskorridoren, helt alene. Ingen oppdager at hun er død før to dager etterpå. Da blir hun lagt i en massegrav, og glemt. Ingen husker henne.
Denne jenta er det ingen som skriver om. Denne jente får ikke framside på framside, artikkel på artikkel og millioner i støtte. Ingen ber for denne jenta. Denne jenta er det ingen som sørger over, fordi de som var glade i henne også er døde. Verden har glemt henne.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 28th 2007 at 7:40 pm
Oh the drama: Faktum er at madeleine er borte, og det er trist. Ja det forsvinner flere barn her i verden. Mediene er ikke ment for å være allvitende. De bringer deg siste oppdateringer. Noen ganger viser disse seg å være feil, men det er bedre de sier mye, og en del feil, en lite der alt er rett og bevist. Da kan vi like gjerne fjerne ytringsfriheten.
Pent skrevet er det uansett
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 28th 2007 at 7:50 pm
OK med hver sin mening – og jeg er uenig med deg. Jeg synes det er viktigere å få riktige nyheter, kontra feil og ofte. Dersom det er greit at mange av nyhetene er feil, da kan man ikke stole på noe av det man leser. Hva er poenget da? Research, fakta og integritet burde være journalister og avisers grunnmur.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 28th 2007 at 7:52 pm
Foreldrene har drept Madeleiene selv. Sannheten kommer ut en dag. Bare se på det stygge sure ansiktet til moren. Foreldrene har ikke vist minste tegn til sorg engang. Merkelig reaksjon.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 28th 2007 at 7:55 pm
Slike historier er så ubehagelige at “folk flest” ikke ønsker å lese om det. Det får dem til å føle ubehag, og det er det ingen som liker. Det selger heller ikke aviser. Synd, men sant. Vi trenger disse historiene også.
Virkeligheten er vond. Noen ganger trenger vi en vekker. Om vi skal skjule alt fælt som skjer, pakket inn bak det å øke avissalget, samt spare folk for ubehagelige ting, hvor reflekterte og orienterte blir vi da? Hvordan ta tak i et problem om ingen får vite om det? Vi har alt for mange skylapper, vender fjeset vekk fra det vi ikke vil se. Det er trist.
Takk for flott innspill, og for at du setter fokus på noe viktig.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 28th 2007 at 7:57 pm
Helt enig med deg.
Se forøvrig svaret mitt til #18. Jeg tror det er mange av de samme grunnene som jeg nevnte der.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 28th 2007 at 8:04 pm
Dette var usaklig, synes jeg. Hvordan noen ser ut avgjør da ikke om de er morder eller ikke. Sorg har flere ansikter. Om de holder maska overfor media, vet ingen hvordan de sørger når de er hjemme bak lukkede dører.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 28th 2007 at 10:34 pm
Jeg mener det er kun positivt at denne saken får mye oppmerksomhet. Det gjør at det settes fokus på savnede barn og det var det lite av før denne saken. At hele greia er blitt en såpeopera fra det portugisiske politiets side får så være. Madelaine-saken kan kanskje hindre fremtidige forsvinninger eller forbedre politietterforskning ved en slik hendelse.
Jeg tror hun lever, men jeg tror aldri hun kommer tilbake til foreldrene sine.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 28th 2007 at 11:07 pm
Jenta som ingen sørget over
Madeleine blir kidnappet, ingen spor er funnet og saken virker endeløs. Saken får stor oppmerksomhet i media, og hele verden ber for henne og håper at hun kommer tilbake i god behold.
MEN:
Tenk deg ei lita jente på 9 år som blir voldtatt av 10 opprørssoldater etter hverandre, uten stans i flere timer. Deretter blir hun bundet, slått og sparket. De forlater henne i den tro at hun er død, men det er hun ikke. Hun blir funnet av naboer et par timer senere, og sendt på sykehus. Vagina og skjede er helt ødelagt. Skjeden er så ødelagt at avføringen kommer inn i skjeden. Hun har store smerter, hun har et stort savn etter moren og søsteren som ble behandlet på samme måte, men som desverre døde av skadene de ble påført. Hun har også et stort savn etter faren, som ble skutt da han prøvde å beskytte moren hennes. Lillebroren ble også drept. Vet du hvordan?
De løftet ham opp etter føttene og slo hodet hans i murveggen, helt til han døde. Dette tenker hun på, og gråter.
Sykehuset har ikke penger til en behandling av henne, fordi verdenssamfunnet ikke bryr seg. På sykehuset er det så mye å gjøre at hun har hatt den samme bleien i to dager. Hun blir svakere og svakere, for maten hun får er det for lite næring i, og medisinene er for gamle til at de demper smertene henne.
Til slutt dør hun der, i den sykehuskorridoren, helt alene. Ingen oppdager at hun er død før to dager etterpå. Da blir hun lagt i en massegrav, og glemt. Ingen husker henne.
Denne jenta er det ingen som skriver om. Denne jente får ikke framside på framside, artikkel på artikkel og millioner i støtte. Ingen ber for denne jenta. Denne jenta er det ingen som sørger over, fordi de som var glade i henne også er døde. Verden har glemt henne.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 28th 2007 at 11:25 pm
Noen andre som hadde kommet på å ringe media, før en ringer politiet. Ingen andre enn de som har noe å skjule, har sånn ressurs til å stille opp i media… Uten at de har noe å skjule. Overlevelsesevnen er tydelig her. Å forsvare seg sjøl. For å dekke over hva en har gjort. Kun de som har noe å skjule, har energi til å stille opp sånn overfor medie etc… Blir kvalm av opptredenen til foreldrene, jeg…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 29th 2007 at 12:30 am
jeg er overbevised om at mistenklig gjøringen av foreldrene, ble gjort for å få de ut av portugal.
da media sirkuset skapte mye dårlig pr og skadet turismen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 29th 2007 at 1:09 am
For å si det sånn, med alt rabalderet i Burma vil jeg helst ikke se en avis med henne på forsiden med mindre det står “funnet”.
Denne saken har gått fra sans og samling og fått alt for mye oppmerksomhet. Og det sto tidligere i avisen at moren bar henne 18 timer. Da er det jo lite trolig at de bare forlater henne på hotellrommet den kvelden. For å si det sånn kanskje de ikke er involvert, men de vet langt mer enn de gir uttrykk for.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 29th 2007 at 9:45 am
Jeg er faktisk drittlei Madeleine saker … vært det en god stund tilogmed.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 29th 2007 at 12:02 pm
Jeg må si meg uenig i at Madeleine får for mye oppmerksomhet,det er jo heller de andre barna som får for lite.
Hordan kan ett lite barn som forsvinner få for mye oppmerksomhet?
Alle barn som forsvinner burde få like mye oppmerksomhet som Madeleine, og det er jo ikke foreldrene sin skyld at de andre barna ikke får det.
Og jeg så en leser lengre opp som skrev at Madeleine sine foreldre ringte sky news først..dette stemmer absolutt ikke…de ringte selvfølgelig politiet først. Jeg forstår ikke hvorfor folk er nødt til å komme med slike ting når det ikke er sant.
Hvis alle barn uansett hvilken verdensdel de kom fra kunne fått like mye oppmerksomhet som Madeleine så hadde mange barn blitt funnet.
Jeg selv hadde gjort som Madeleine sine foreldre har gjort, brukt hvis hun hadde forsvunnet.
Mvh
Susann
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 29th 2007 at 1:20 pm
Samme innlegg som postet under nicket vkd. Dobbeltpostet eller copycat?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 29th 2007 at 1:23 pm
Mitt innlegg er ikke ment som en motstand mot oppmerksomhet rundt savnede barn. All oppmerksomhet er positivt, enig i det. Det jeg kicker på er at Madeleine får ALL oppmerksomhet, mens alle de andre savnede barna får null.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 29th 2007 at 1:24 pm
Mennesker gjør ikke alltid fornuftige eller rasjonelle ting når de har fått sjokk og er i dyp sorg. Vi bør ikke dømme, uten å vite mer om saken.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 29th 2007 at 1:26 pm
Det der har jeg ikke tenkt på. Kanskje du har rett – eller kanskje Portugal ved hjelp av oppmerksomheten får økt turisme fordi de nå for alvor er plassert på kartet. All PR er god PR, er det noen som ynder å hevde. Men jeg har ikke svaret. Kun tanker fra min side.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 29th 2007 at 1:28 pm
Ja, vi har fått vite det som er å vite nå. Alle kjenner til Madeleine-sakene nå – og hvis noen ikke gjør det, følger de ikke mye med i media. Neste nyhet bør være noe nytt, enig med deg i det.
Vi bør også spare oss selv for spekulasjoner og dømming før vi vet fakta i saken.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 29th 2007 at 1:36 pm
Susann – tanken din er veldig god. All oppmerksomhet er bra i slike saker, helt enig med deg i det.
Men det sier seg selv at det ikke er mulig å gi alle savnede barn like mye oppmerksomhet som Madeleine. Skulle de fått til det, måtte avisene vært på størrelser med bygninger. Hvert 40. sekund forsvinner et barn på kloden (kilde: http://www.childprotectionsolutions
.com/ missing_child_statistics.htm). Det er veldig mange barn!
Men det hadde vært fint om de kunne få flere saker frem i lyset, og ikke bare Madeleine. Det var hele poenget mitt med innlegget jeg skrev.
Jeg synes også at Madeleine-saken skal få hvile i media når det ikke er noe nytt å melde. Det skjer andre ting i verden som trenger fokus. Forsider og store oppslag er for nyheter og fakta, ikke for løgn og spekulasjon.
Jeg tror også jeg ville satt himmel og helvete i bevegelse om jeg hadde et barn som hadde forsvunnet. Full forståelse for at Madeleines foreldre “tok av”.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 29th 2007 at 2:00 pm
osen kan en mor og far gjøre sån med barn….tenk deg en mor dreper barnen sin..stakar madlen ho søte jeta en på 4 åring det er helt utrolig ……..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 29th 2007 at 2:07 pm
stakar lile madelen ….en mor og en får gjør sån det går ikke ¨å tro ….hovar bare 4 år jo…det er veldig dålig jot…jeg hoper at vi for vita va saken eer……
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 29th 2007 at 2:13 pm
Jeg poengterer, nok en gang, at vi IKKE vet hvem som har tatt Madeleine, og vi vet heller ikke om hun er død eller levende. Vi må ikke dømme noen før vi vet hva som har skjedd.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 29th 2007 at 2:17 pm
Det er ikke smart å dømme noen før vi vet hva som har skjedd.
Jeg sier det nok en gang – IKKE DØM NOEN FØR DERE KJENNER FAKTA!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 29th 2007 at 2:27 pm
Veit ikke hva jeg skal tro lenger. Savner fakta i saken. Lei av hva alle tror, mener, synes. Det eneste man oppnår er full forvirring. Håper virkelig denne saken blir løst, og at de skyldige får sin straff.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 29th 2007 at 2:54 pm
Veldig enig med deg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 29th 2007 at 3:05 pm
hei heidi
Angel_8 hadde også et kjempeinnlegg om akkurat dette for en tid tilbake….
men det er viktig at det ikke dør hen….
Lykke til.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 29th 2007 at 3:20 pm
Det visste jeg ikke. Da skal jeg ta turen innom Angel_8 og lese innlegget. Ja, enig i at dette ikke må dø hen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 29th 2007 at 3:29 pm
#31 btidag
Angel_8 sitt innlegg er meget bra. Det har gått 4 måneder mellom hennes og mitt innlegg, men saken er like aktuell, problemstillingene de samme.
For dere som har lyst til å lese Angel_8 sitt innlegg også, finner dere det her:
http://www.vgb.no/782...
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 29th 2007 at 3:35 pm
må bare kommentere på det utsagnet om at moren ser sur og slem ut og har sikkert drept Madelein. Dette er noe media er eksperter på! Å framstille personer som den personen de vil. De har sikkert mange bilder hvor hun ser lei seg ut, men siden det er kommet teorier om at hun har drept sitt eget barn, så velger de bilder der hun ser sur og “ond” ut. finnes mange eksempler på dette. Samme var det med Valla saken, de brukte bare bilder av henne hvor hun rett og slett så fæl og grusom ut, fordi det var dette media ville framstille henne som. Eller bare ta et vanlig se og hør blad, et bilde av Britney Spears hvor hun akuratt blunker “BRITNEY ER SLITEN ETTER ALL DOPEN OG DE VILLE FESTENE”
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 29th 2007 at 3:41 pm
Dette har du veldig rett i. Jeg har selv jobbet i pressebyrå, og vet (dessverre) hvordan det fungerer. Og folk går fem på!
Den kommentaren du refererer til gjorde meg skikkelig pissed. Tenk å dømme noen bare for hvordan de ser ut! Det finnes mordere her i verden som er kjekke, pene mennesker utseendemessig. Betyr det at de er uskyldige? “Han som er så pen, kan da ikke ha gjort noe sånt”. Mennesker lar seg bedra.
Jeg har skikkelig avsmak for hvordan pressen manipulerer og herjer – alt for gode salgstall. Men konsekvensene er så store, at det burde ikke være lov.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 29th 2007 at 4:29 pm
Madeleine er borte, det vet vi, med sikkerhet, men hva har skjedd, ingen vet. Men media blåser opp den ene historia etter den andre, og foreldrene lider. Jeg føler med de. Føler også med de tusenvis av mennesker som mister barn, på en eller annen måte. Det er trist og vondt. Men media og aviser gjør det heller ikke lettere. De bare skader saken(e) mere.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 29th 2007 at 4:55 pm
Jeg føler også med foreldrene til de savnede barna. Det å ikke vite må være fryktelig vondt. Jeg synes det er trist at jakten på avisenes salgstall skal føre til så mye smerte for mange mennesker.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 29th 2007 at 6:02 pm
Jeg er utrolig lei meg for det som har skjed med lille maddie, hun er ei utrolig søt og fin jente (ja, jeg sier èr!) og hun fortjener ikke dette. Det gjør heller ikke Gerry og Kate. Tenk på hvor mye de savner den flotte jenta si. Tenk hvor mye søskene savner storesøsteren sin, som de helt sikkert de er så glad i. Jeg bare håper at Madeleine er i live, og har det bra og at hun får komme hjem til familien sin snart.
Ja, det forsvinner mange barn vært år, og ingen barn er på noen måte mere verd enn andre.
OG JEG SYNES DET ER UTROLIG TEIT OG UFØLSOMT Å LAGE EI SIDE FOR DE SOM MENER AT MAN BØR GLEMME HELE MADDIE-SAKEN !!!
Jeg er i allefall 100 % bak Kate og Gerry og håper indelig at Madeleine kommer hjem i live. (det er også utrolig tøffe foreldre som ikke gir opp, men fortsetter kampanjen og prøver og få andre til å be for Madeleine, det gjør jeg.)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 29th 2007 at 6:17 pm
Du høres ut som en som har mye medfølelse, og det er en bra ting. Takk for fin kommentar til innlegget mitt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 29th 2007 at 6:37 pm
SYNS DET ER RART DE BARE TOK EN AV UNGENE OG IKKE TVILLINGENE OGSÅ NÅR DE FØRST VAR INNE I LEILIGHETEN
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 29th 2007 at 6:42 pm
Jeg er helt enig med det du sier. Hva med alle de andre barna? Denne setningen har svirret rundt i huet på meg lenge.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 29th 2007 at 6:54 pm
Jeg satt i Spania på ferie her i en måned å så på denne saken på CNN news, når de ble fulgt inn i avhørs rommet, det gikk kaldt nedover ryggen på meg at de overhodet kan gjøre sånt mot foreldre som stresser livet av seg for å finne barnet sitt, jeg er da mor sjøl, og jeg hadde også gjordt ett storm nummer ut av å finne barnet mitt, og i tilegg hadde blitt mistekt for å ha drept barnet ved en ulykke, jeg hadde knekt sammen, fordi det er utrolig hva noen sånne påstander må gjøre mot ett menneske i nød.
Jeg kan ikke fatte hvordan myndighetene kan gjøre sånt bare fordi de ikke kommer videre i saken å ikke finner noen nye spor!
Det er hårreisende å kvalmende.
Jeg som mor sjøl tenker “hva om dette hadde skjedd med meg? hva i all verden skulle jeg ha gjordt, hvem kunne jeg stole på?” for de stakkars foreldrene kan jo faktsik ikke forholde seg til noen uten at ting kan bli brukt mot dem, så de må hele tiden passe på hva de sier!
Jeg sier bare, Pass godt på banra deres, vær våken hele tiden.
Dagens ord: Man vet ALDRI hva som lurer rundt hjørnet!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 29th 2007 at 10:06 pm
la family Mcann være i fred eg mener det ikke er lov og ta ungene før saken er oppklart
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 30th 2007 at 11:25 am
Håper dette innlegget har fått flere til å tenke over at det er veldig mange andre savnede barn der ute også.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 30th 2007 at 11:29 am
Takk for meget bra kommentar! Jeg er helt enig i det du skriver.
Å bli mistenkt for noe, og senere bli bevist uskyldig – det alene kan ødelegge livet til mennesker. Blikk, vurdering og mistanke vil alltid henge over dem det gjelder. Det ser man jo av kommentarene til dette innlegget også – det er mange som allerede har dømt foreldrene til Madeleine, uten at vi vet om de har gjort noe eller ikke.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 30th 2007 at 4:20 pm
Er forbauset over at folk fremdeles tror foreldrene er uskyldige. Problemet er at etterforskerne i Portugal gjør en slett jobb. Hadde de gjort en skikkelig jobb hadde de hatt nok beviser til å bure inn begge foreldrene.
Merk mine ord: Tiden vil vise at foreldrene drepte Madeleine.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 30th 2007 at 4:49 pm
Herregud, kan vi ikke bare glemme dette. Finner henne aldri igjen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 30th 2007 at 5:10 pm
Madeleine er stjålet, ingen må tro noe annet.
Avisenes overskrifter handler ikke om sannhet men om avskyelige metoder for markdesføring og økte salgstall.
Den eneste sannheten er at Madeleine ble stjålet fra sitt soverom og fra sin familie, og “der ute” er det noen som vet noe om det!
Familien går gjennom sitt livs mareritt.
De bærer savn, frykt, smerte og en uendelig sorg, og så lenge saken pågår har de ingen mulighet til å legge det bak seg for å prøve å stable livet i orden igjen.
De har båret dette presset med så stor styrke, verdighet og tolmodighet og i over så lang tid nå, at ingen må gies rett til å dømme, snakke eller skrive noe negativt om disse uskyldige ofre for denne tragedien.
Den enorme kraften de har vist, samtidig som de selv har holdt på å drukne i fortvilelse har også gitt et ansikt til at det ikke skal aksepteres at noen barn stjeles, skades, utnyttes, eller selges, uansett om de kommer fra fattige, mellomklasse, eller svært rike familier.
McCannfamilien tilhører mellomklassen. (Tilsvarende de fleste familier i Norge) At lille Madeleine ble valgt, er kanskje ikke tilfeldig.
Foreldrenes dyktighet og kreativitet har skapt blest om saken og båret den opp i søkelyset. Dette står det all respekt av, og skal ikke brukes mot dem.
Vi skal være glad for den kampen de har påtatt seg å kjempe, fordi at de med dette også setter en mal for andre tilsvarende saker, og at barns rettigheter og sikkerhet i økende grad settes på dagsorden fremover.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 30th 2007 at 10:32 pm
Greit, Jeg vil at man skal finne lille Madeleine, Men… Det finnes grenser!
Jeg blir rett og slett kvalm av dette, Blir dårlig av hver dag å lese om nye “Avsløringer” i den “store” saken, Tenk på de flere tusen, Ja flere hundre tusen barn som hver dag blir borte eller drept hver eneste dag, mens vi her i den vestlige verden er mest opptatt av å snakke om en liten jente på 4år fra Engalnd, Dette er rett og slett kvalt og ikke minst diskriminerende. Nå er det på tide at folk får opp øynene og innser at verden er større og mer enn det du leser i vg eller ser på tv2.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 30th 2007 at 11:15 pm
Takk for innholdsrik kommentar.
Noen dømmer foreldrene, andre forsvarer dem. Begge deler blir like søkt, siden ingen vet hva som har skjedd.
Men det er tross alt bedre å forsvare enn å dømme. Tvilen bør alltid gå den tiltalte til gode.
Ja, jeg håper også denne saken bidrar til å få andre forsvinningssaker på dagsordenen. Mitt innlegg var en bitteliten dråpe i havet i forhold til å få til det. Jeg håper avisene snart skjønner det også. (I skrivende stund sjekker jeg en nettavis, og der er det Maddie-sak som hovedoppslag – igjen!)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 30th 2007 at 11:18 pm
I skrivende stund lanserer avisene nok en teori om hva som har skjedd. Jeg lovet meg selv å ikke lese mer om saken før de har noe konkret å slå i bordet med, men jeg klarte ikke la være…
Takk for fin kommentar. Støtter deg fullt ut i det du skriver.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 1st 2007 at 12:09 am
Madeleine saken er nå bare media mat, penger penger penger. Slutt å fokuser på denne saken, dette har blitt latterlig !!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 1st 2007 at 1:35 am
Til Heidi og takk for ditt svar, skrevet 30. september 2007, klokken 23.15
Må imidletid presisere at mitt innlegg på ingen måte er “søkt” da det flere grunner til at foreldrene er uskyldige:
Den største og viktigste er at dersom foreldrene virkelig hadde skadet sitt eget barn med døden som følge, ville de som et sterkt troende foreldrepar aldri begravet sitt barn uten kirkelige ritualer og i uvigslet jord.
De hadde før sonet sin straff her på jorden og sett seg fortjent til denne, fremfor å måtte stå til rette for sin Gud for to store forbrytelser, samt:
“Det dere gjorde mot én av disse mine minste, har dere gjort mot meg”.
På den andre siden beskuer vi med stor undring pressens fremstilling av et ubrukelig portugisisk politi som i mangel av bevis lanserer den ene meningsløse forklaringen etter den andre:
- Madeleine gjemt i en bag ( i 30 varmegrader i flere uker)
- Madeleine dumpet i sjøen med store stener (Så vidt bekjent disponerte de ikke på noe tidspunkt over egen båt)
- Madeleine gravd ned i Spania (Pressen forfulgte paret til Spania og hadde de ikke ute av syne på noen del av turen)
- Madeleine gjemt i kjøleskapet (Leiligheten var fylt med familie som var kommet for å bistå. Hvor oppbevarte de da maten, og hvordan unnlate at noen fant henne)
- Madeleine falt i trappen og døde (Foreldrene ville vært uskyldige, hvorfor skulle de skjule et slikt dødsfall?)
- I tillegg: Kate har ikke alibi for tiden mellom kl 17 og 21 den 03/05 2007. Dette viste seg også feil. Flere har stått frem og dokumentert Kates bevegelser i denne tiden.
Sannheten er at foreldrende er uskyldige.
Spørsmålet er om politi og presse er det samme, eller om det fabrikeres “bevis” for å dekke over mangelfull etterforskning eller andre alvorlige forhold?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 1st 2007 at 2:13 am
Det som selger er liksom det vi liker… Bullshit! Kan ikke skjønne at noe av det som er i kulørt presse skal være det vi liker… er jo bare nepe-nytt alt sammen
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 1st 2007 at 7:47 am
Takk til deg for omstendelig svar. Jeg har lyst til å være enig med deg i at foreldrene er uskyldige, jeg håper virkelig de er uskyldige, men siden ingen bevis er sikre, og ingen er tiltalt ennå (jenta ei funnet), vil jeg verken forsvare eller dømme.
Du lister opp grunner til at foreldrene ikke kan ha gjort det. Jeg tror du er et godt menneske, og gode mennesker tenker godt, dermed blir det umulig for en god person å tro at f.eks. religiøse kan gjøre noe slikt mot sitt eget barn. Jeg ber deg huske på følgende:
1. Politiet vet garantert mye mer om saken enn det som kommer frem i media. Om de hadde gått ut med alt, ville det skadet etterforskningen. Vi som leser avisene har ikke forutsetninger til å vite alle fakta i saken. Vi kan tro og mene mye om saken, men når det meste i media er rene spekulasjoner, er det ikke mulig for oss å vite noe som helst sikkert om saken. Avisene vet like lite som oss, men for å få salgstall skriver de masse tull for å selge. De vet folk sluker denne saken, og de “må” gi oss noe.
2. At foreldrene er religiøse er ikke noe bevis på at de ikke har gjort noe mot datteren sin. Det er mange religiøse som har drept både voksne og barn. Om mennesker er kjipe nok til å drepe noen, tviler jeg sterkt på at de bryr seg om begravelsesritualer o.l. Slemme/skrudde mennesker tenker ikke på sånt.
3. Du nevner fabrikering av bevis som en mulighet. Ja, tenk om det er tilfelle. Men det kan gå begge veier. Noen kan ønske å få foreldrene dømt for noe de ikke har gjort, for å skjule dårlig etterforskning eller for å “ta” familien av en eller annen ukjent grunn. Men det kan like gjerne være noen som arbeider for å få det til å virke som de ikke har gjort det for å dekke over en forbrytelse eller uhell.
Det kan være det vil vise seg at du har rett i noe av det du skriver, men du kan ikke på nåværende tidspunkt være bombastisk å si at sånn og sånn er det, for du vet like lite om saken som oss andre. Vi må alle vente på endelig svar i saken – om vi noensinne får det.
Jeg håper virkelig foreldrene er uskyldige, og aller mest håper jeg jenta er i live og blir funnet.
Jeg håper også denne saken gjør at det blir mer søkelys på andre savnede barn også, slik at flere blir funnet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 1st 2007 at 7:52 am
Det har vist seg at nepe-nytt er det folk vil ha. Hadde vi ikke ønsket det, hadde de ikke solgt aviser, og da hadde de skrevet om andre ting, for å selge, det er det avisene lever av.
Jeg ser til stadighet at folk kommenterer nyhetsartikler på nett. De sakene med mest oppmerksomhet er nepe-nyhetene. De mest komiske er de som skriver at de ikke skjønner at folk leser disse sakene – men som likevel er inne selv og kommenterer… De viktige, mer ordentlige sakene, får lite oppmerksomhet på kommentarsiden. De ordene det søkes mest på i nettavisene er “sex”, kjendisers navn o.l. Folk vil ha tull, slik har det dessverre vært lenge.
Folk har engasjert seg stort i Madeleine-saken. De nærmest krever å få info. Men når ingen info finnes, fabrikeres det løgner og spekulasjoner, slik at de har noe å fylle sidene med. Alt for å selge og glede oss lesere.
Vi lever i en kynisk verden.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 25th 2007 at 2:01 am
Er X sjef Lord Stevens også bare et godt menneske?
News of the Word 24/10/2007 http://www.newsofthew...
Maddie’s parents are INNOCENT. I do not think they did it. It doesn’t make sense. THERE’S absolutely no chance that the parents of Madeleine McCann would be charged with her murder in this country. It would be an outrageous miscarriage of justice if they were. I don’t say that from any feelings of sympathy for Kate and Gerry McCann, but from examining the facts of the case — or rather, the total LACK of them. I’ve been a detective at the most senior level for 30 years and have never seen such a witch-hunt, or one based on such flimsy evidence. Again, I don’t say this from believing in the McCanns’ innocence or their guilt. I simply don’t know either way. But from the evidence I have read I don’t think they did it. Unless the Portuguese police have something else, it doesn’t make sense. The couple don’t fit the profile and their opportunity was limited. Throughout my career I have based my conclusions on hard evidence—and here there isn’t any. Sadly, I have to admit that is because of the sheer inadequacy of the police investigation that began when little Madeleine disappeared on the night of May 3. Among the many things the Portuguese police SHOULD have done that night, but didn’t, was treat the McCanns as the prime suspects. Tragedy
That’s what I’d have done. It’s a matter of statistical fact that three out of four child murders are committed by the parents. So their behaviour, movements, what they said, how they said it, what they did, who they were with, should have been instantly put under the police microscope. They should have been sympathetically but relentlessly grilled again and again about what had happened that night. They weren’t.
That police error has become their tragedy now, because if they had been properly investigated back then they may well have been cleared. And thus free now to concentrate on the hunt to find their missing four-year-old, rather than somehow proving their innocence.
Hand-in-glove with treating the McCanns as suspects, the entire apartment and its environs should have been totally sealed off and barred to anyone but specially-trained police and forensic scientists who would have checked every millimetre of it for evidence. It wasn’t.
Police don’t call the time after a crime, particularly one against children, the Golden Hour for nothing. In fact, I always insist it’s a Golden Day — the time when forensic evidence is most fresh and easy to detect, when memories are most sharp, when lies and alibis are most vulnerable. At its most basic, a bloodstain is easiest to see when it’s still wet.
Instead, Kate and Gerry McCann were just treated as grieving parents. Nicer for them, but no use in solving a crime they may have been involved in. And the possible murder scene was treated as a glorified meeting-room to organise a search for a missing child, instead of the potential treasure trove of clues it actually was. To any experienced British detective, it is incomprehensible.
I spent ten years heading Britain’s Psychological Offender Profiling Committee for the Home Office. It was set up after the so-called Railway Murders, in which monster John Francis Duffy killed two women and stalked and raped four others close to London train stations.
I worked alongside other very senior detectives, top civil servants and psychological profilers like Professor David Canter — who this week appeared on a TV programme about Madeleine’s disappearance.
And I instinctively found myself agreeing when my friend Prof Canter concluded: “I feel abduction is the most likely possibility.” In other words, the McCanns were not involved. Everything I’ve learned about the couple tells me their profile simply doesn’t fit as killers of their own child.
They’ve been criticised for being too controlled in their dealings with the media. It doesn’t surprise me at all. They’re both highly professional medics, one a surgeon the other a GP. They’re trained and experienced in dealing with crises — and professionals react to crises with calm. Of course, anyone can get caught in horrendous circumstances and in panic try to lie their way out of it. But my experience has shown those lies, particularly elaborate and choreographed deceit as this would have to be, can rarely be maintained before cracks start to show. And particularly so when the suspects choose to place themselves under the intense, unprecedented scrutiny the McCanns have faced. But that’s just my opinion, informed and based on considerable experience as it is.
Meanwhile, the police investigation that started so disastrously has turned to farce. Every apparent stream of evidence has been either missed, fatally compromised or is simply ludicrous. For instance, Mrs McCann being allowed to hang on to Madeleine’s favourite toy CuddleCat. Consoling for her, of course, but that’s not the point —it had gone to bed with Madeleine, been taken from her and placed on a high shelf, presumably by the abductor. CuddleCat was therefore vital evidence. Even a rookie detective should know it was highly likely an abductor’s DNA would be on it. But it was left for Mrs McCann to clutch, her other children to play with and spread Madeleine’s DNA around.
Then there was the suggestion the McCanns somehow smuggled their daughter’s body away in a car they hired 25 days after her disappearance. Where did they hide the remains in that time? How did they do this when their every move, at their encouragement, was under the media spotlight? There’s also a very unpleasant aspect to face. What state, unless it had been in a deep freeze, would the body have been in? I’m afraid very gruesome indeed, probably with considerable leakage of bodily fluids and sloughing off of body cells.
Caution
The smell alone would have been appalling and would linger endlessly in any enclosed space like a car. I’m bewildered by reports leaked by the Portuguese police that tiny traces have been found in the vehicle. My experience says it would probably be a great deal. If not, then anything found should be treated with extreme caution. In Britain, forensic evidence alone rarely solves cases. When it does, such as in rape cases, it hits the headlines because of its infrequency. But even then it’s usually in support of more conventional evidence.
None of the so-called forensic finds being boasted of in Portugal sound either likely, admissible or even possible to me. Evidence from cadaver dogs, for instance, could not be used to bring about a conviction here. Generally they are regarded as being at best 80 per cent reliable. And so it has gone on. The police haven’t even found poor Madeleine’s body — though that doesn’t surprise me when you know rubbish bins in that small Portuguese seaside town weren’t even searched in the week of her disappearance, before the contents were dumped in a landfill site.
To me, there is only one possible conclusion. There is so far not a single shred of evidence that justifies charges against the McCanns. But the worst thing is that, while the Portuguese police continue their single-minded determination to nail them, they ignore other lines of inquiry. And, worst of all, they are failing to carry on the hunt to try to find Madeleine alive.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 25th 2007 at 7:13 am
Takk for artikkelen, Torill.
Jeg håper Lord Stevens har rett i sine antagelser.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
1 Tilbakeping & Tilbakesporing