Oslos gater har en del løse fugler i form av de som ikke greier seg så bra her i samfunnet. De lever under dårlige kår, og jeg tror få hadde klart mange timene i deres sko.
Jeg begynte å tenke litt på dette da jeg var på Storo t-baneholdeplass sist. Det er ikke så alt for lenge siden denne stasjonen ble bygget, og selv om dette er ment å være en arkitektonisk perle, er det ikke arkitekturen jeg først og fremst legger merke til. Det jeg aller først observerte var de snåle benkene. OK, de ser pene ut i børstet stål og sin stilrene design, men det er helningen på benkene jeg stusser på. De er skrå. Ikke bare litt skrå, men veldig skrå. De er såpass skrå at det er vondt å sitte på dem, og har man litt løse klær, f.eks. et skjørt med for, sklir man rett og slett ned dersom man glemmer å la lårmuskelaturen jobbe på overtid. Upraktisk og teit.

Bildet: Benker med helning på Store t-banestasjon. (Foto: Heidi Gutuen)
Jeg antar de har laget dem slik fordi ingen skal kunne ligge å hvile eller sove på benkene. Jeg har sett andre varianter også. Gode, fine benker, men med stenger etappevis bortover benken, slik at kun en rumpe får plass mellom hvert sett stenger. Men hvorfor?
Jeg tror det er fordi noen av de høyere oppe i systmet er redd for at byens dårligerestilte skal "bruke opp" benkeplassen til oss "vanlige" sporveistrafikanter. Men er det krise om en av byens løse fugler låner benken noen minutter eller timer? Hvor går grensa? Om en brisen tenåring på vei til byen legger seg ned på benken noen minutter før banen kommer – er det forbudt? Eller hva med den gamle damen som er dårlig til bens og har gikt og vondt i hele kroppen. Om hun legger seg ned en liten stund, er hun da ikke verdig benken? En sporty dame har ødelagt foten under trening og velger å legge benet langstrakt på benken mens hun venter på å komme seg hjem. Er det så galt om det å få foten opp gir henne lindring mens hun venter? Hvem bestemmer hvem som er verdig å bruke benkene og på hvilken måte?
For å snu flisa litt – unner vi den gamle damen med dårlige ben å ikke få sitte som en konsekvens av at noen mennesker tilsynelatende ikke er verdige benken? Hvem har rett til å bestemme hvem som er verdige en benkeplass eller ikke?Hvorfor har mennesker som lever på gata eller har et alkohol-/rusproblem mindre rett til benk enn oss andre?
Noen sier benkene kun er for de reisende. De sier at de ikke vil at noen som ikke har noe der å gjøre skal fylle opp benkeplassene slik at de selv ikke får sitte. De vil neppe innrømme at de ikke vil ha alkoholikere, uteliggere eller dopa mennesker i sin nærhet, for det er ikke politisk korrekt. Ergo må man finne andre grunner. Vel, alkoholikere, uteliggere og dopa mennesker bruker t-banen de også (jada, jeg vet at ikke alle disse betaler, men nå har de knapt penger til noe som helst nødvendig i livet, så vi skal kanskje være litt barmhjertige. Vi lar den diskusjonen være). Ventetiden på banen er kort, hvilket gjør at det er kort tid å vente og liten grunn til å virkelig trenge en benk for de fleste friske personer. Holdeplasser er en levende organisme med konstant utbytting av folk. Man trenger ikke vente lenge for å få en benkeplass. Mulig det er vanskeligere i rushtiden, men da er det folkemengden generelt, og ikke byens løse fugler sin skyld at man ikke får sitte. Ergo blir det de fiktive grunnene som regjerer.
Vi ville løpt frem og hjulpet en syk eldre person som hadde vansker med å sette seg ned på benken. Om en narkoman hadde forsøkt sette seg ned ville mange kjeppjaget vedkommende. Begge er syke, hver på sitt vis. Hvorfor mer medlidenhet med den syke gamle personen? Den eldre er kanskje en superbitch, en slem gammel dame uten empati. Den narkomane kan være verdens snilleste person, men pga. uheldige valg i livet pga. noe traumatisk, ble vedkommende rusmisbruker, og som en følge av det, veldig syk. Som dere forstår, forsøker jeg likestille behov her. Det burde være så enkelt. Det handler om omsorg og empati, om å se gjennom fingrene med uviktige regler. Det handler om å ha hjerte og ikke dømme.
Unner vi ikke et slitent menneske å låne en benk om det trengs? Er de vanskligstilte virkelig til så stor sjenanse for oss "vanlige" folk?
Jeg ville vært flau om jeg ikke unnet en som bor på gata en hvil på en benk. Vi kan gå hjem til gode, fine sofaen vår og et varmt lunt hjem. Hvor får byens løse fugler hvile?
Jeg kjenner en uteligger i Oslo. Han bor i Frognerparken. Han sover på betong, sommer og vinter, i varme og isende kulde. Han får innimellom ny sovepose av folketrygden, men noen har funnet det veldig underholdende å stjele denne soveposen. Det er grenser for hvor mange ganger man orker tigge om en sovepose å holde varmen i. Uteliggere har også stolthet.
Om du er i en situasjon der du ikke vil at en person skal ha et gode – tenk etter hvorfor. Deretter putter du deg selv i vedkommendes situasjon. Hva ville du tenkt og trengt? Da blir alt så mye klarere. Dersom dette ikke fungerer for deg foreslår jeg et kurs i omtenksomhet og hjertevarme.
Noen sier lufta er for alle. Personlig mener jeg at også offentlige benker er for alle, være seg om du sitter eller ligger på den, om du er rik eller fattig, edru eller dopa. Vi er alle mennesker. Noen ganger er en benk god å ha.
Dette innlegget er ble senere publisert i nettavisen www.nyhetsblikket.no
Innlegget kom også på forsiden av VG (Lesernes VG)


83 kommentarer In " Verdig en benk? "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
august 21st 2007 at 8:58 am
Jeg ser på bildet og småler litt og tenker; Er ikke denne benken montert feil vei?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 21st 2007 at 9:23 am
Det er ikke ofte jeg leser bloggposter (de fleste er elendige og får meg til å irritere meg i et par timer) og dette er faktisk den første jeg kommenterer! Grunn: dette er utrolig bra skrevet
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 21st 2007 at 9:25 am
Det mest plagsomme er jo at disse benkene er verdiløse, også for oss “verdige” sittere. Selv om det er ledig benkplass blir jeg stående eller sittende på bakken, rett og slett fordi det er mer anstrengende enn avslappende å sitte på disse glatte og bratte benkene.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 21st 2007 at 9:31 am
Amen sister! Offentlig er nøkkelordet. På privat eiendom kan du gjøre hva du vil og nekte hvem du vil. Men i offentlig rom syns jeg vi skal ha like rettigheter alle sammen. Personlig syns jeg ikke fordommer mot de uheldige i samfunnet er noe bedre enn fordommer når det gjelder hudfarge. Men å jage noen fra en benk fordi de har en annen hudfarge ville jo være utenkelig. Er det så annerledes å jage vekk noen andre som ikke passer inn i NORMALEN? Det en nå min mening i hvert fall.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 21st 2007 at 9:48 am
Hjertlig takk! Sånt er koselig å høre.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 21st 2007 at 9:49 am
Bra kommentar. Enig med deg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 21st 2007 at 10:07 am
Ja la oss støtte de kriminelle og lage benkene om til senger slik de kan ligge å oppta de få offentlige godene vi har. Tilogmed overberusede tenåringer kan jo få brukt dem slik de kan fryse ihel. At en slik benk er vondere å sitte på er ett bedre argument enn noen av de du mener. Direkte flåsete artikkel!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 21st 2007 at 10:13 am
Vel, et par spark skal vel klare og “rette” opp hele benken tenker eg…
Men latterlig at det er sånn det er blitt.
Og bra skrevet
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 21st 2007 at 10:13 am
Du skal prøve å sitte på dem i 20 kuldegrader…Materiale som leder kulde, jippi
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 21st 2007 at 10:15 am
Du står selvsagt fritt til å mene hva du vil, men jeg er ikke enig med deg. Jeg synes det er trist at ikke alle har medfølelse for de som ikke har det så greit her i samfunnet vårt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 21st 2007 at 10:21 am
Er konstruktør av yrke, og jeg ser at denne benken er galt montert.
Rygg-delen skal være bredere enn sitte-delen, + ryggdelen skal ha vinkling bakover, mens sitte-delen skal være ca. vannrett.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 21st 2007 at 10:28 am
Veldig fin post, er helt enig med deg..
Og bare så det er sagt – de benkene er et h*lvete for oss med bekkenløsning også =S
Har tatt banen daglig fra Nydalen, som har samme type benker, med bekkenløsning siden mai, gleder meg til 28 september jeg, da permisjonen starter…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 21st 2007 at 10:30 am
Bra skrevet! Jeg er helt enig med deg!
Men når jeg ser på bildet, tror jeg noen bør kontakte innkjøper som har kjøpt noe så ergonomisk feil! om ikke ring designer å spørr om dette er riktig. Deretter ring montør og be om at de monteres riktig. Om noen skal bruke denne, så må vedkommende henge skulderbladene over kanten på ryggen, for deretter spenne fra i bakken. Etter å ha ledd, er jeg nå på huff.
Og for all del, la oss vise litt storsinn mot de som trenger å ligge enten de ikke har seng eller trenger en liten “strekk”. Vi vet aldri hvem det er vi treffer neste gang.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 21st 2007 at 10:32 am
Kjempe flott blogg med mange gode innfall. Men nå må vi begynne å kalle en spade for en spade. En uteligger er i det store og hele like mye verdt som alle oss andre. Men det faktum at de er del av kriminelle miljøer, lukter vondt og kan være uberegnlige som følge av rusbruk gjør at veldig mange føler ett stort ubehag ved å måte dele benk med disse menneskene(Dette provoserer nok mange, men det er ikke annet en sannheten). Dette kan selvfølgelig begrunnes med egoisme og selvopphøyelse, men uansett så er det sånn det er. Jeg føler at veldig mange debatter argumenteres med hvordan paradis ser ut. Men dette dette er virkligheten. Folk vil ikke ha denne sovende uteliggeren liggende på benken mens de venter på t-banen sin. Forstå dette, DET er Sånn DET er. Innse dette, og ta dette med i deres utregninger av hvordan vi kan hjelpe disse uheldige menneskene og gjøre verden bedre. Ikke prøv å jobbe mot naturens lover, men forstå de og jobb med de. Dette kan vi ikke løse med jevne behaglige benker, men vi må gå mer inn på de grunnleggende sidene av problemet. Når vi har gjort dette kan vi også jevne ut benkene våre igjen(også dere som nå sover ute) Godta sannheten og du vil finne svarene.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 21st 2007 at 10:38 am
Kommentar #5 har faktisk ét godt poeng. Det er ikke nødvendigvis ønskelig at folk skal sovne på disse benkene, fordi det rett og slett kan være direkte farlig. Enhver person kan fryse ihjel en vinternatt om vedkommende sovner på en behagelig benk. Spesiellt om denne personen er ruset/full, og de fleste har litt mindre terskel for å legge seg ned på en benk, enn de ville hatt for å legge seg på bakken der benken ville stått.
Vil allikevel si at benkene er unyttige for “vanlig” bruk, da de nok ikke er de beste hverken å sitte på, eller hvile sine aldrende eller knekte ben.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 21st 2007 at 10:41 am
Meget bra artikkel og de aller fleste svar her er – etter min mening – velformulerte og vel gjennomtenkte. Men, ett av svarene til Heidis artikkel reagerer jeg på og mer enn gjerne vil kommentere. Jeg brenner faktisk etter å slenge ut en kommentar på dette.
Morten – som vedkommende kaller seg – sier: “Ja la oss støtte de kriminelle og lage benkene om til senger slik de kan ligge å oppta de få offentlige godene vi har. Tilogmed overberusede tenåringer kan jo få brukt dem slik de kan fryse ihel. At en slik benk er vondere å sitte på er ett bedre argument enn noen av de du mener. Direkte flåsete artikkel!”
Greit nok synspunkt egentlig. Jeg mener at i utgangspunktet skal man ikke henge folk på bakgrunn av deres synspunkter og meninger, men på gunn av deres handlinger. La oss unnlate å kommentere hans meninger ytterligere, men heller dra de ut i livssituasjonen. La oss holde hans meninger og nekte alle kriminelle en sitteplass på en benk. La oss nekte Oslos nåværende ordfører en sitteplass på denne benken. Skattesnytteri er regnet som et svært alvorlig lovbrudd og betegnes således som en kriminell handling. La oss nekte alle som har kjørt for fort, ikke brukt bilbelte, jobbet svart, fått parkeringsmulkt og lignende. La oss til og med nekte alle mennesker i landet som har drukket på offentlig sted en plass på slike benker. Alle nevnte saker er FAKTISK forbudt med norsk lov, og brudd på disse bestemmelsene regnes faktisk som kriminelle handlinger – enten de er store eller små.
Skal vi kanskje godta noens kriminelle handlinger på grunn av at enkeltmennesker ikke betegner hendelsene som alvorlige? Oki, det også greit. Men hvordan håndheve det? En liten rettsak ved hver benk sånn at en feilfri og plettfri dommer kan stå ved hver eneste benk – ikke bare i Oslo, men i hele landet – og så gi “tillatelse” til hver enkelt bruker som ønsker å sette seg de tre minuttene vedkommende må vente på t-banen. Genialt forslag!
Eller; vi kan utstede “benksittepass” lik sertifikater og helsekort slik at benkebrukerne må fremvise slike kort før de kan sette seg ned. En slags bomstasjon ved hver eneste lille benk. Genialt.
Takk for flott artikkel Heidi. Godt skrevet med masse gode poenger.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 21st 2007 at 10:47 am
Hehe, dette er jo latterlig.
Eg er enig med konstruktøren her oppe, det ser rett og slett ut som benkene er montert feil vei. Er ikkje så tilfelle bør designeren få ein smekk på pungen for den prestasjon det er å designe så fantastisk ubrukelige benker.
På ein benk skal du slappe av, eit avbrekk i ein travel kvardag, ikkje måtte anstrenge både armer og bein for å halde seg oppå den.
Hadde eg budd i Oslo skulle eg tatt turen bort til desse benkene og undersøkt saken.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 21st 2007 at 10:49 am
Takk for komplimentet!
TIL ALLE:
Etter å ha kommet på forsiden av VG med mitt blogginnlegg, strømmer kommentarene inn.
Jeg skulle gjerne gitt svar til alle kommentarer her inne, men fordi jeg er på jobb, har jeg dessverre ikke tid til det nå (dessuten tror jeg ikke sjefer og kollegaer ville likt at jeg satt og kommenterte blogg hele arbeidsdagen).
Jeg lover å lese alle kommentarer senere i dag. Hjertlig takk for alle innspill. Dere gjør at jeg føler det blir en mening med blogging.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 21st 2007 at 10:51 am
Slett ikke alle rusmisbrukere er kriminelle! Faktisk bare et fåtall av dem! Så det argumentet der støtter jeg ikke.. Jeg jobber med disse gutta til daglig.
Ellers en super blogg!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 21st 2007 at 10:55 am
Et innlegg til ettertanke. Bra skrevet!
Har aldri tenkt på at denne helningen på benkene hadde en funksjon, annet enn selve designet. Når du nevner grunnen, er ikke det så usannsynlig at du har rett.
Mvh Nunzio
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 21st 2007 at 10:57 am
De er skrŒ slik at sn¿en ikke blir liggende, men sklir av.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 21st 2007 at 11:00 am
Satt på en sånn benk på Nydalanen stasjon her om dagen, sleit skikkelig med å ikke skli ned fra den. Hadde litt glatte sko også,og siden man MÅ holde seg opp med føttene så jeg måtte gi opp og stå…
Tåpelig!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 21st 2007 at 11:04 am
Er helt enig i med deg at en benk så visst må være god å sitte på dersom den skal ha noe mål og mening i dens eksistens.
Og hvorfor skulle ikke de som står lavest på rangstigen av byens borgere ha like stor rett til å hvile sin kropp og trøtte ben som vi andre vellykkede.
Var selv ute for at en bekjent av meg ,en eldre dame som trengde en stol å sitte på for å hvile sine slitne ben,ble tatt for å være uteligger av en vakt,hun som aldri hadde gjort noen fortred ble føysa vekk og mistenkelig gjort.
Hun selv følte seg temmelig ydmyket over at noen hadde kunne tro noe sånt om henne.
Men vakten bare gjorde sin jobb.
Så hva med å vise litt medmenneskelighet.
Det kunne jo være din bestemor det skjedde!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 21st 2007 at 11:10 am
Vel… Det er Norge det er snakk om i dette tilfellet da.
Må nok desverre si at jeg ER SÅ J***** FLAU over å være norsk når jeg ser slikt.
Hadde kanskje godtatt det på en eller annen måte hvis et hadde vært snakk om et annet land, men i Norge så skal jo ikke slikt forekomme.
Jeg synes at den norske stat burde skamme seg til lang ut i neste årtusenskifte.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 21st 2007 at 11:13 am
problemet er jo at mange rusmisbrukere kun tenker på seg selv, dvs når de har satt sprøyta si kaster de den bare fra seg på gata. jeg for min del synes det er å foretrekke at man kan ta t-banen sammen med barna sine uten å risikere at de stikker seg på en sprøyte enn å sørge for at de rusmisbrukerne får seg en god benk å sove på..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 21st 2007 at 11:25 am
Jøje meg. Dette var stor vare. Utrolig godt skrevet, kreativt sett og løst på en mesterlig måte!! Jeg er imponert. Vil lese mer!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 21st 2007 at 11:25 am
hjemløse fryser like pent ihjel med eller uten en god benk..
har det for meg at de ikke er veldig komfortable med å ligge midt på en stasjon hvor alle kan se de, hele tiden!
de vil søke andre steder først.
en slik stasjon kan man nærmest kalle åpent landskap, med stål og betong, kalde materialer, ingen ly eller ting man kan dekke seg til med.
Velger virkelig så mange hjemløse å tilbringe natten på slike steder?
eller er det korte besøk for å kikke litt i søppelkasser og kanskje bomme en tier til litt..kaffe?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 21st 2007 at 11:46 am
Hysterisk morsomt hvis det stemmer at benkene er montert feil! Det er jo konsekvent overalt i byen hvor i alle fall jeg har støtt på disse benkene… Hehe.
Et godt blogginnlegg, jeg er helt enig med deg mht de hjemløse!
Apropos: Jeg vil forresten oppfordre folk til å stemme ikke-blått i Oslo i år:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 21st 2007 at 11:47 am
Sofie: Det er tak over t-banestasjonen.
Jeg er enig med Geir, de benkene er feilmontert. De er nok montert av en full polsk-finsk sesongarbeider, med ordblindhet, nærsynthet og uholdbart gangsyn.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 21st 2007 at 11:48 am
hva om benken legges med ryggen ned?,den som harlaaget den må jo ha missforstått det hele……
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 21st 2007 at 11:55 am
Ronny Hansen, veldig bra vinklet svar. Helt enig med implikasjonene av det du skriver. Men husk på en ting… Rike mennesker anser ikke lovbrudd som skjer under erhvervelse av mere penger, som et lovbrudd. De anser dette som kapitalisme… Dine ord preller derfor fullstendig av slike mennesker, de forstår ikke at det de gjør er minst like ille (og langt mer skadelig for samfunnet) som handlingene til doptrynet som rapper med seg tyggisautomaten på kjøpesenteret.
Etter min mening har for eksempel en narkoman, et mer legitimt krav på slike benkeplasser, enn de av oss i full jobb og med “normale” liv. Helt enkelt fordi de har mer behov for den.
Og om fulle/dopede/syke mennesker støter deg, så tough titties, synes ikke synd på deg ett eneste sekund. At noen mennesker ikke har det like bra som deg, tror jeg alle har godt av å få så nær inn på kroppen som mulig.
Har en drøm om å innføre lønnstak, ingen har lov til å tjene mer enn, la oss si 2 millioner i året, uansett inntektskilde. Alt over dette, ekproprieres og brukes til samfunnsnyttige formål, som behandling/hjelp (ikke straff, det hjelper aldri, på noe som helst) av disse stakkars sjelene
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 21st 2007 at 11:57 am
Bra skrevet! Er enig med deg jeg. Liker heller ikke disse benkene. Hvis det er sånn at de skal være for kundene til sporveiene virker de heller ikke, for som du sier, de er utrolig vonde å sitte på! Vonde benker som ikke virker for noen! Kanskje det er vitesen, at ingen andre enn duene skal sitte på de???
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 21st 2007 at 12:03 pm
Hei! vet ikke om du trenger å publisere denne posten, men lurte bare på om Nyhetsblikket.no kunne få publisere denne artikkelen? Meget godt skrevet og et viktig tema!:)Fant ikke noe annet enn bloggposten for å få kontaktet deg…
mvh
Sjefsred.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 21st 2007 at 12:03 pm
Snu hodet 90% til høyre så blir det en flott benk.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 21st 2007 at 12:08 pm
Meget bra blogginnlegg! Er helt enig i de tingene du sier, og applauderer deg for å ta opp dette temaet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 21st 2007 at 12:12 pm
eg støtte dette. bor på storo sjøl. heller disse benkene enn vanlige benker med uteliggere strødd oppå. komme uteliggerene komme søppelet, så komme det uttrivelige miljøet. nei du. disse benkene e konge. holde storo reint
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 21st 2007 at 12:12 pm
Jamen kjære
lærte ikke de på skolen at vi ikke vil ha eldre, funksjonshemmede,bønder, utlendinger, alkoholikere, arbeidere og annet fattig pakk rekende rundt på våres perronger???
Nei takke meg til en bedre hverdag
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 21st 2007 at 12:14 pm
Jeg har sendt en melding med kontaktinfo til deg. Meldingen er sendt direkte fra nettsiden nyhetsblikket.no og er attestert til deg.
Mvh, Heidi Gutuen
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 21st 2007 at 12:19 pm
Tommelen opp, og ja: Dette er en vits!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 21st 2007 at 12:30 pm
Ung, men observant! Det er slike vi behøver på VGB! Tre tommeler!
Sorry, det ble bare med den ene! Ble blokkert allerede etter annet forsøk!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 21st 2007 at 12:38 pm
Hvorfor ikke sende en mail til oslo sporveier og få en offisiell begrunnelse for hvorfor denne utformingen er valgt! Det ville vært gøy å vite!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 21st 2007 at 1:18 pm
Hadde det bare vært å sove og hvile litt på en benk hadde det vært en ting, men det er ikke sånn det fungerer, har du noen gang sett hvordan det ser ut der disse “løse fuglene” har oppholdt seg mere enn 10 min? Og nei, jeg vil ikke dele hverken benk eller bussete med en som ikke har dusja på en mnd eller to!! De valgene dem har gjort for å bli “syke” har dem helt og holdent gjort selv, og da også valgt å miste muligheten til en skrå benk og andre selvfølgelige goder vi har her i samfunnet. De eneste som stjeler fra dem er dem selv, så så forferdelig synd på dem er det ikke. Hvis du syns det er sånn at vi kan dele på benker og annet med alt og alle som kryper rundt gatelangs, så kan du innvitere dem med deg hjem og la de sove over på sofaen din i ny og ne. Men jeg tror nok ikke det virker så fristende! En gammel dame eller noen som har skadet foten sin kan ikke sammenlignes, dette er mennesker som har eller bidrar til noe i samfunnet, narkomane er og forblir en stor utgiftspost og byrde på resten av samfunnet. Prøv f.eks å parker bilen din i et p-hus i Oslo med 20,- i setet i et par dager, ikke bli overrasket over at vinduet er knust når du kommer tilbake. Det var stolthet du sa de hadde, nytter ikke se på nyhetene og lese =Oslo og begynne å mene noe om dette problemet. Det skulle helt klart vært et MYE bedre hjelpeapparat,ikke metadonkøer m.m her i landet, for sånn det er nå kommer vi ikke noe sted. Men benken får dem vente med til dem er en del av det samfunnet som betaler for det og ikke bare ødelegger og stjeler under påskudd av at dem er “syke”.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 21st 2007 at 1:30 pm
1. En utrolig god artikkel
2. Utrolig dårlig designer
3. Til Zizzi, Hvordan kan du si at ikke alle rusmisbrukere er kriminelle? Det er da ikke lov i norge å nyte rusmidler! (kan forstå at de som lever av piller fra apoteket kanskje ikke er det, men hvor mange er det av de på gata??)
Jeg er kanskje en av de som ikke vil dele benk med ett eller annet ustabilt menneske, en som røyker meg opp i ansiktet eller noen som tror de skal skrike for at han som sitter ved siden av skal høre det (ofte unge utlendinger, tråkker kanskje noen på tærne men ærlighet varer lengst), men jeg synes da de har like mye rett til benken som meg, så jeg flytter meg bare hvis jeg ikke liker meg. Men skulle gjerne ønske at flere kunne ha respekt for medmennesker når man ferdes i det offentlige rom! Man behøver jo ikke sitte å sette en sprøyte på t-bane benken, røyke folk opp i ansiktet eller skrike i steden for å snakke med normal stemme. Det er noe av det værste jeg vet med å reise med kollektiv. Så må jo si at det er jo ikke underlig at så mange flere mennesker tar ibruk bilene sine, som desværre er dumt for miljøet. Men men det er vel sånn verden blir, vi mister respekten for medmennesker
provo
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 21st 2007 at 1:36 pm
Dette har det stått om i avisen tidligere. Benkene er kjøpt brukt fra København, for der ville dem ikke ha dem lenger. Lurer på hvorfor det gitt… De er for øvrig ikke feilmontert, de skal være sånn. I tillegg til å forhindre løsgjengeri er benkene lite egnet som taggeunderlag. Like lite egnet som de er til å sitte på.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 21st 2007 at 1:42 pm
Jeg har selv sittet på disse benkene, og er helt enig med deg. Det er nærmest umulig å sitte behagelig! Er ikke rart halve Norge har ryggproblemer, med så mange idiotiske “moderne” løsninger.
Er også enig i at narkomane og andre som ikke ser så bra ut, har like mye rett til sitteplass som en rik direktør i Hydro.
Har selv vært vitne til at narkomane har blitt kjeppjaget ut av McDonald’s med en gang de er ferdig med maten. Andre derimot, får lov til å sitte så lenge de vil. Ganske urettferdig, eller hva?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 21st 2007 at 1:44 pm
Interessant og godt innlegg. Helt enig med deg. Tenker ikke på dette så mye da jeg har vært heldig her i samfunnet og ikke behøver å legge meg ned for å hvile. Du har jo helt rett naturligvis. Lag ikke benkene skrå da!? Unaturlig og dårlig gjort. Og bedre at en som er uten hjem for.eks ligger på en benk ute enn at han/henne ligger på gaten ( for oss alle )
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 21st 2007 at 1:46 pm
Interessant og godt innlegg. Helt enig med deg. Tenker ikke på dette så mye da jeg har vært heldig her i samfunnet og ikke behøver å legge meg ned for å hvile. Du har jo helt rett naturligvis. Lag ikke benkene skrå da!? Unaturlig og dårlig gjort. Og bedre at en som er uten hjem for.eks ligger på en benk ute enn at han/henne ligger på gaten ( for oss alle )
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 21st 2007 at 2:09 pm
Vel, vi unner i hvertfall de løse fuglene husrom, mat og masse penger, så da får de heller kjøpe seg en benk.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 21st 2007 at 2:10 pm
Jeg syns dette var et veldig sympatisk innlegg.
Saken er at konseptet er hentet fra nord-amerikansk forvaltning og kalles “bum-free”.
Jeg liker veldig godt at noen stusser over denne formen for kald og svært usympatisk byplannlegging. Flott innlegg!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 21st 2007 at 2:30 pm
Jeg blir kald i rumpa av å sitte på stålbenker om vintern!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 21st 2007 at 2:33 pm
Jeg har sittet på disse benkene mange ganger, siden jeg jeg jobber i nærheten, men endre som regel opp med å stå istedet. De er ikke egnet for mennesker med korte bein og derfor “dingler” med beina når de sitter på benker. Vi sklir definitivt av disse teite benkene (kan de egentlig kalles benker når de strengt tatt ikke egentlig egner seg til å sitte på? undres jeg…)
Egentlig tror jeg disse menneskene som bestemmer slike ting ikke tenker så veldig langt. Applaus til deg, og håper “de rette” leser dette og får seg en tankevekker.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 21st 2007 at 2:34 pm
Fikk inspirasjon til et lite dikt når jeg leste ditt innlegg…
http://www.vgb.no/112...
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 21st 2007 at 2:44 pm
Provo: Som svar på ditt spørsmål om hvordan jeg kan hevde at slett ikke alle rusmisbrukere er kriminelle.
Jobber på et lavterskeltilbud for rusmisbrukere i Oslo, så jeg kjenner veldig mange av dem veldig godt.
1: Mange av rusmisbrukerene tjener pengene til sitt forbruk på lovlig vis, dvs tryg, sosialpenger, salg av =Oslo osv. Flere av dem jobber faktisk også!
2:Pillemisbrukerer/blandingsmisbrukerene er ikke noe annerledes enn de som enten drikker eller ruser seg på amfetamin/heroin ect. Vet om flere pillemisbrukere som bor og lever på gata i Oslo.
Synes det er forferdelig dårlig gjort at du skjærer alle over en kam og sier at alle er kriminelle ene og alene fordi de ruser seg.
Det finnes jo lovlige rusmidler også, alkohol! Den er minst like ødeleggende som alle de andre ulovlige rusmidlene.
Dessuten det er ingen lov i Norge som sier at man ikke har lov til å være “ruset”, men det er ikke lov å kjøpe eller selge illegale rusmidler (heller ikke lov å oppbevare).
Politiet kan ta alle som går med stoff på seg, kjøper eller selger. Men sitter du med nåla i armen har de ikke lov å gjøre noe. Fakta!
Men selvfølgelig, det finnes råtne epler i denne kurven som alle andre steder. Noen stjeler, selger stoff, eller livnærer seg på andre mindre lovlige måter.
Men det jeg sier er at folk må være litt forsiktige med å dømme!
Rusmisbruker er ikke nødvendigvis ensbetydende med skitten, stinkende og kriminell..
Husk at alle mennesker er like mye verdt og fortjener akkurat det samme som du og jeg! Selv om de har tatt valg i livet som har ført dem ut i et helvete det er vanskelig å gjøre noe med.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 21st 2007 at 3:25 pm
Som turist känner man direkt när man kommer till en stad som planerar in “oro” i bybilden eller inte. Det är inte bara uteliggare och narkomaner som ska jagas. Ingen känner sig välkommen i de här städerna, inte ens dess egna välbärgade innevånare. Du är välkommen att sitta ner endast den tid det tar att dricka en svindyr cafelatte. Men så fort den tar slut ska du känna en krypande känsla i kroppen. I vissa städer kan man sitta och läsa en bok, jobba på datorn sitta så länge att man börjar bli bekant med andra som sitter länge och njuter av livet. Ligga på en pläd i parken och lussna på utemusikanter. Sådana här städer förlorar mest själva, även om de tror att den skapade “oron” ökar konsumtionen. Kanke til en början men sen drar man sig för att vistas på så kalla och ovänliga platser.
Jag tycker den där bänken borde placeras på ett konstmuseeum för den är en perfekt beskrivning på fenomenet: Kall: det är en kall och lite medkänslig värld. Lutningen: du måste kämpa hårt vara ung, frisk och stark för att hålla dig kvar. Hal: skillnaden är hårfin mellan dig och uteliggaren. Du står på tur att trilla av nästa gång så passa dig noga, slappna inte av en sekund för då är det över.
“Im not looking for something, just a place to stand” Bruce Springsteen
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 21st 2007 at 5:50 pm
Wow, flott og genial nytenkende design….! Ser for meg en forelder med tunge bæreposer og 2-3 unger på slep på veg hjem. Sikkert kjempeflott å sitte der og hvile trette barnebein. Burde i det minste fulgt med fotskammel da, for de som ikke har oppnådd gjennomsnittshøyden enda…?! Rister undrende på hodet…:-)
Helt tydelig en benk for de få
- men mest til å titte på!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 21st 2007 at 6:09 pm
Flott skrevet!! Tommelen opp!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 22nd 2007 at 12:11 am
Hvis noen er så fulle at de kollapser på en benk og fryser i hjel, da tror jeg ikke det er benken som er problemet. De kunne like gjerne kollapset på bakken og frosset i hjel der.
For å dra den ut litt – skal vi fjerne alle benker i tilfelle noen skulle ende opp med å fryse i hjel på en benk? Om en uteligger låner benken er det like kaldt på benken som i hans “bolig” – dvs. Oslos gater eller parker.
Personlig mener jeg at enhver person bør ta ansvar for seg selv. Skal vi fjerne alt som kan være til hinder for noen, ville vi ikke hatt mange ting igjen. I prinsippet kan alt være farlig om man ikke bruker hodet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 22nd 2007 at 12:14 am
Man bør kanskje oppdra ungene sine på en måte som gjør at de ikke blir så overberusede at de havner i en slik situasjon, og gi dem evnen tilå bruke hodet. Jeg tror ikke problemet er benken. Problemet ligger dypere enn det. Skal man fjerne et problem må man fjerne årsaken.
Uansett hva du måtte mene – om det skal finnes offentlige benker bør de være for alle. Skal de lage vonde benker for å holde noen uønskede unna, ville det kanskje vært bedre å ikke ha benker i det hele tatt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 22nd 2007 at 12:16 am
Ja, storsinn er en undervurdert evne. Skulle ønske flere klarte å vise storsinn. Takk for fin kommentar.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 22nd 2007 at 12:18 am
Takk!:)
Takk til deg også for glimrende og reflektert innlegg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 22nd 2007 at 12:19 am
Veldig enig med deg.
I morgen skal jeg poste et innlegg du kanskje vil ha interesse av å lese.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 22nd 2007 at 12:22 am
Takk for innspill, men det argumentet tror jeg ikke noe på. For det første er det tak over benkene på Storo. For det andre – benker som ikke har tak over blir lite fristende å sitte på, være seg med eller uten snø på. På vinteren er det få som liker å sitte på kalde, fuktige benker, så om det er snø på eller ikke er irrelevant.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 22nd 2007 at 12:23 am
Dette er nok et eksempel på at fordommer volder mye skade. Takk for fin kommentar.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 22nd 2007 at 12:30 am
Problemet med rusmiddelbrukere vil nok alltid eksistere. Mennesker har ruset seg siden tidenes morgen.
Men jeg håper de som styrer byen kan ta et tak for å bedre forholdene for alle parter. Med å bedre forholdene mener jeg ikke å gjemme bort rusmisbrukerne. Rusmiddelbrukere også har rett til en plass i samfunnet vårt. Det nytter ikke å skjule det vi ikke vil se (og tro at problemet ikke eksisterer).
F.eks. kan sprøyterom gjøre at det ikke flyter sprøyter rundt i gatene eller der barn ferdes. At en sprøytemisbruker kaster fra seg sprøyta der de tar injeksjonen er jo ikke noe rart. Dopet virker umiddelbart og da er personen såpass borte vekk at de aldeles ikke er i stand til å plukke opp noen sprøyte og kaste den på forsvarlig sted.
Går de til et sprøyterom, ville sprøytene bli plukket opp og tatt hånd om av ansatte. De ville også kunnet varsle ufrivillige overdoser, og redde liv. Hadde det vært mange sprøyterom i denne byen tror jeg mange problemer ville vært løst og mange liv reddet i samme slengen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 22nd 2007 at 12:31 am
Hjertlig takk!
Det er mer å lese i bloggen min, og mer kommer. Kult at du liker det jeg skriver.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 22nd 2007 at 12:34 am
Jeg vet ikke hvor mange som søker ly på åpne stasjoner. Jeg vet noen blir jaget fra innendørs t-banestasjoner og jernbanestasjoner, men kjenner ikke omfanget.
“Noen” ser vel dette som et stort problem, og vips bygges alle stasjoner mest mulig utilnærmelig for byens løse fugler. Det holder sikkert at noen få av de som bestemmer har fordommer for mennesker som lever på gata.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 22nd 2007 at 12:35 am
Ja, det hadde vært gøy å fått det undersøkt.
Istemmer oppfordringen din på det sterkeste!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 22nd 2007 at 12:37 am
Du er nok inne på noe der ja. Takk for flott kommentar.
Spennende tanke med lønnstak, men det er nok en utopi. Men gøyal tanke likevel. Lurer på hvordan det ville preget samfunnet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 22nd 2007 at 12:38 am
*lol*
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 22nd 2007 at 12:42 am
Denne kommentaren gjør meg bare trist. Er samfunnet kun for de som har klart seg bra i livet?
Les innlegget jeg poster i morgen. Hadde vært fint om det klarte å gi deg et litt annet inntrykk av vanskeligstilte folk enn å tenke på dem som søppel. Kanskje mulig å lokke litt omtanke og medfølelse ut av deg?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 22nd 2007 at 12:43 am
Du skal ha for forsøket! Tre tommeler notert i hodet mitt – siden VGB kun tillater en fra hver person. Hjertlig takk for komplimentet!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 22nd 2007 at 12:44 am
Hadde vært kult å vite, enig i det. Vurderer å gjøre det.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 22nd 2007 at 12:46 am
Jeg har vært nær venn med en uteligger, så jeg er ikke så redd for møkka og lukten som du tror.
Les blogginnlegget jeg skal poste i morgen – det tror jeg vil være av interesse. Det setter i alle fall livet til folk på gata i et perspektiv.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 22nd 2007 at 12:47 am
Respekt er helt klart et nøkkelord.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 22nd 2007 at 12:49 am
Takk for fin kommentar! Flere mennesker skulle tenkt som deg, da hadde verden blitt et bedre sted å være.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 22nd 2007 at 12:51 am
Husrom og mat burde alle mennesker ha rett til. Det er basisbehov. Når du sier at de får masse penger tror jeg du bør sjekke litt. Det er aldeles ikke masse. Du nok hadde ikke overlevd lenge på den måten disse folka lever, med tanke på den levestandarden vi “normale” er vant til.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 22nd 2007 at 12:52 am
Takk for poetisk innslag relatert til temaet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 22nd 2007 at 12:53 am
Godt med innspill fra en som jobber med rusmisbrukere. Mange har meninger basert på uvitenhet. Alle burde fått et kurs i rusmisbrukeres levevilkår. Tror kanskje de hadde fått et bredere perspektiv da. Viktig å ikke dømme. Alt er ikke alltid som man tror.
Takk for flott kommentar.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 22nd 2007 at 12:59 am
Jeg husker da de narkomane i Oslo holdt til på Plata. Folk klagde som gale over at de holdt til der. Etterhvert ble de jaget bort og spredt rundt. Også de prostituerte ble jaget vekk fra sitt tilholdssted i Kvadraturen. Dette resulterte i at byens narkomane og prostituerte nå stort sett holder seg i folkerike gater som f.eks. Karl Johan. Nå er det mye snusk i denne gata, både dophandel, prostitusjon, tigging m.m.
Det nytter ikke å flytte problemer. En annen ting: folk blir aldri fornøyd. De fleste vil bare ha de narkomane og prostituerte vekk fra alle gater, men det sier seg selv at det er umulig. De kan ikke bare slutte å eksistere. De må få lov til å være et sted.
Veldig bra, alt du har skrevet. Takk for fin kommentar.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 22nd 2007 at 1:03 am
Tusen takk, Smirra!
- – - – - – - – - – - – - – - – - – - – -
- – - – - – - – - – - – - – - – - – - – -
TIL ALLE:
Jeg har dessverre ikke rukket å svare på alle innlegg i kveld. At jeg ikke har svart på et innlegg betyr ikke at det ikke var bra eller viktig.
Jeg vil gi en stor takk til alle som deltok med kommentarer, og en spesielt stor takk for de som bidro med støtte, ros og gode tanker om temaet.
Samtidig oppfordrer jeg dere til å lese innlegget jeg poster i morgen tidlig, da det har en viss relevans til det jeg skrev om i dag. Idéen til å skrive det innlegget fikk jeg pga. mange av kommentarene her i dag.
- – - – - – - – - – - – - – - – - – - – -
- – - – - – - – - – - – - – - – - – - – -
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 22nd 2007 at 6:27 pm
Du har uten tvil et godt hjerte, og det gleder meg å lese dette innlegget, og varmen bak det :O))
Hvis det var opp til meg, skulle alle uteliggerene fått en god varm seng å sove i.
Tommelen opp :O))
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 21st 2008 at 3:20 pm
Ett år etter du har skrevet dette dumper jeg innom Bloggen din, lokket av høstbilder fra Venabygdsfjellet. Derfra kommer jeg inn på denne bloggen som du har skrevet, og jeg må bare berømme deg. Den er godt skrevet, og det er virkelig et tema til ettertanke! Stående applaus og tommel opp
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 21st 2008 at 4:21 pm
Det er hyggelig at gamle innlegg hentes frem i nye og ne. Glad du likte det, og hjertelig takk for tommel og ros.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende